Friskolor lockar med reklam

2:46 min

FRISKOLOR. De fria gymnasieskolorna blir bara fler och fler. Karin Sjögren är kritisk till friskolornas reklam där de lockar med allt mellan himmel och jord:

Vad tycker du om friskolor och deras reklam?

Skolverket varnar för att många friskolor kommer att få lägga ner eftersom det finns så många skolor och så få elever, rapporterar Ekot.

I P1-Morgon hävdade Sten Svensson, chefredaktör för Lärarnas tidning, att felet i grunden är att skolor finns i ett marknadsstyrt system.

– På sikt menar jag att aktiebolag passar inte i grundskola eller gymnasieskola. man kan inte ha ett system som säger att marknaden styr det hela.

Cecilia Nykvist, VD för friskolornas riksförbund, håller inte med:

– Marknaden som Sten pratar om är ju elever som väljer vilken utbildning de vill gå, och det tycker jag är grundläggande i Sverige att man får göra som elev, säger hon.

Karin Sjögren har två söner i gymnasieålder och hon känner sig alldeles översköljd av reklambroschyrer från olika friskolor. Hon är väldigt skeptisk till att små nystartade skolor lägger så stor budget på att göra reklam för sig själva. Ändå kan hon definitivt se ett värde i att det finns valfrihet och konkurrens skolorna emellan.