Ond design granskas på Röhsska i Göteborg

1:27 min

Vad har reklamens bildspråk för likhet med nazismen, vad innebär det att något är sjukt billigt och var går gränsen mellan reklam, manipulation och ren lögn? Det är några av frågeställningarna på en utställning som öppnade i helgen på Röhsska museet i Göteborg. Den heter Ond design, och Mia Gerdin har sett den:

Själva titeln är en lek med ord: eftersom vi alla är vana vid begreppet ”god design” som hänger intimt samman med ”god smak” - vad skulle då motsatsen vara ?

Dålig design förstås; dålig smak, men GOD har en annan motsats också och den är OND.

Asea - nuvarande ABB - tyckte hakkorset var god design och hade det som sin logotyp fram till 1933, vilket bl a innebar att många spårvagnar i Göteborg hade hakkorset präglat i underredet långt in på 80-talet. God design tyckte ASEA då, och det tyckte Hitler också.  Och då blev den ond.  Alltså: designen definieras av sin tid och sitt sammanhang.

Och den här utställningen visar också att det som är en människas njutning ofta baseras på ett utnyttjande av andra - så är t ex de flesta museer i världen med sina vackra föremål uppbyggda kring stöldgods, krigsbyten och koloniala övergrepp.  Och samma förtryck utgör idag grunden till vårt västerländska överflöd, där vi kan handla sjukt billigt bl a tack vare att det finns barnarbetare i de asiatiska textilfabrikerna, eller att vi rycker dunet till våra kuddar och jackor från levande fåglar.

Så fungerar Ond design, den vänder och vrider på begreppen. Det är imponerande att en sådan liten och kompakt utställning kan ställa så många viktiga frågor.

Mia Gerdin hade sett utställningen Ond design på Röhsska museet i Göteborg som kommer att pågå fram till hösten 2013.  Mer om ond design - och om provocerade konst apropå Lars Vilks  - blir det i Nya vågen här i P1 14.03.