Regionala flygplatsers framtid kan vara hotad

2:16 min

Nu förlorar nära hälften av de regionala flygplatserna, med passagerartrafik, de statliga direkta bidrag som hittills hjälpt ekonomin att gå runt. Pengarna kommer istället gå till regionerna som framöver får spendera dem på vilken infrastruktur de vill.

Höga kustens flygplats vd Tomas Jansson i Kramfors är orolig. Han har än så länge bara fått ett muntligt löfte om pengar för 2013.

– Vi vill ha minst tre till fem års beslutsperiod på pengarna. För 2013 har vi fått åtminstone muntliga beslut, men vi går ju en osäker framtid till mötes, säger Tomas Jansson.

Vet ni ingenting om kommande år?

- Nej.

Från Höga kusten airport i Kramfors flyger runt 20 000 personer till Stockholm och Gällivare varje år. Det här är en de regionala flygplatser som finns mellan Ängelholm i söder och Pajala i norr.

Till skillnad från landets statligt ägda större flygplatser, så drivs de regionala ofta av kommuner och landsting. Ett statligt driftsbidrag har hittills hjälp ekonomin att gå runt i cirka tjugo av dem.

För Höga kusten airports del handlar det om cirka 5 miljoner per år. En liten summa som betyder allt,enligt flygplatsens vd Tomas Jansson.

– Ja det är ju avgörande, vi skulle ju inte kunna bedriva verksamheten som det är i dag, säger han.

Men från och med i år så är det bara nio flygplatser i norra Sverige som får direkta bidrag av staten. De övriga 14 flygplatserna som hittills också har kunnat vara aktuella för att få statliga pengar får framöver förlita sig på sina regioner.

För det är regionerna som från och med i år får dela på 40 miljoner kronor. Något som gäller för tio år, fram till 2021. Och regionerna behöver inte alls satsa de här infrastrukturpengarna på just flygplatser om de inte vill, säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M).

– Det är ju ett ansvar som kommuner och regioner själva har velat ha och fortsatt kommer att ha. Staten tar ansvar för de flygplatser som gäller övertäckande för landet, men sen finns det ett antal flygplatser till. Och där måste nog regionerna själva ta det ansvaret, säger hon.

På Höga kusten airport står Kjell-Åke Andersson som är beroende av den lilla kommunala flygplatsen för att pendla till jobbet i Gällivare, en sträcka som trafikeras från ytters få flygplatser.

– Ja, finns det inga andra förbindelser i närheten av Örnsköldsvik så går det ju inte. Det tar ju alldeles för lång tid att köra bil, och tåget tar ju sån fruktansvärt lång tid också så det är ju inget alternativ, säger han.