Inga kvinnor i saudisk Ikea-katalog

3:50 min

Möbeljätten Ikea har plockat bort kvinnorna från sin saudiska katalog. En kvinnlig formgivare har försvunnit ur katalogen, modeller har retuscherats bort och i ett fall har en kvinna gjorts om till man.

Nästa års upplaga, som ser i stort sett likadan ut i alla länder, har specialdesignats för Saudiarabien, ett land där kvinnor inte får rösta, köra bil eller röra sig ensamma ute på gatorna, skriver tidningen Metro.

De flesta kvinnorna och även många flickor är borttagna från inredningsbilderna i den saudiska versionen av katalogen. På ett uppslag som visar formgivare bakom den nya kollektionen står fyra människor bland sina verk, men i de saudiska versionen har de blivit tre. Den kvinnliga designern har tagits bort.

På en annan bild i katalogen sitter en kortklippt kvinna med ryggen mot kameran. Hon har en lätt urringad tröja, örhängen och nakna fötter på en stol framför sig. I Ikea-katalogen för Saudiarabien har örhängena försvunnit, tröjan är inte urringad längre och på fötterna sitter svarta strumpor – kvinnan har blivit man.

Bolaget bakom Ikeakoncernen, Inter Ikea Systems, är franchisegivare för alla varuhus som drivs av externa franchisetagare. Bolaget äger de immateriella rättigheterna, som varumärke och produkformgivning.

Ylva Magnusson är presschef vid Ikea Group, som är en av franchisetagarna.

– Jag representerar Ikeagruppen som är en av franschisetagarna, vi har en code of conduct som innebär lika rättigheter oavsett kön, religion eller sexuell läggning. Ikeagruppen arbetar efter det, säger hon.

Ikea Sveriges presstalesperson Sara Carlsson säger att Íkea-koncernen stödjer de grundläggande mänskliga rättigheterna.

--  Vi kan aldrig acceptera någon form av diskriminering, säger hon.

Men retuschering då?

– När det gäller det här är jag inte insatt i de frågorna överhuvudtaget. Ikea-gruppen är en av flera franchisetagare, och i Saudiarabien är det en annan, och det är de som är ansvariga för det här och kan svara på frågor kring det.

Ekot har utan framgång sökt en kommentar från Inter Ikea Systems, men Sara Carlsson vid Ikea Sverige har talat med dem i dag.

– De har sagt att de tittar på det här såklart.

På vilket sätt ska man titta på det?

– Det vet jag inte, det måste du fråga dem om.

Jan Hjärpe, professor i islamologi, säger att det kan vara känsligt att publicera bilder på kvinnor och män tillsammans i Saudiarabien.

– Det kan bli bråk med sedlighetspolisen, det kan bli indragning av katalogen om den betraktas som stridande mot moralen. Ur Ikeas synpunkt är det inte önskvärt eftersom man vill ha affärer där, säger Jan Hjärpe.

– Jag tror inte att det skulle blivit en rättssak för det, men katalogen kunde ha dragits in. Men själva katalogen kunde ha dragits in, eller så kunde det ha blivit propaganda från vissa ledares sida mot att man skulle handla på Ikea. Så ur affärsmässig synpunkt kanske det var tänkt så att man skulle undvika bråk på det sättet.

Handelsminister Ewa Björling (M) vill inte kommentera enskilda svenska företag. Men om bilderna säger hon till tidningen Metro:

– Kvinnor går inte att retuschera bort i verkligheten. Om Saudiarabien inte tillåter kvinnor att synas eller arbeta går de miste om halva sitt intellektuella kapital. De här bilderna är ytterligare ett bedrövligt exempel som visar att det är lång väg att vandra när det gäller jämställdheten mellan kvinnor och män i Saudarabien.

Ikea-koncernen driver omkring 290 Ikea-varuhus i 26 länder. 40 varuhus i 15 länder drivs av andra franchisetagare som ägs utanför Ikea-koncernen.

Ikea-katalogen ges i år ut i 63 olika versioner på 29 olika språk.

– Så det är stora skillnader på katalogerna, det kan vara olika bilder och olika hur bilderna ser ut, säger Sara Carlsson, presstalesperson vid Ikea Sverige.

H&M har inte retuscherat bort några kvinnor från sina kataloger på sina 47 marknader, varför är det viktigt att olika Ikea-kataloger på de olika marknaderna?

– Vi har en möjlighet inom Ikea att välja för varje marknad hur katalogen ska se ut, varje land styr över hur man vill att det ska se ut för att det ska vara en lokal variant.