Eggby

Femåring fick bantningsreklam

1:52 min

En femårig pojke från Eggby har upprepade gånger fått direktadresserad reklam om bantning på posten. Hans mamma, Maria Ahlgren, reagerade direkt när första kuvertet kom.

Men reklamen fortsatte att dimpa ner, budskapet var tydligt: Hej då ballongmage! Tappa fem kilo. Succédieten; du får recepten! Det var tidningar med den här typen av teman som Marias femårige son erbjöds prenumerationer på i vintras.

– Det var ett väldigt färgglatt kuvert med fina bilder och en fin svarstalong som man kunde skicka in. Först trodde jag att det var till mig, men sen såg jag att det stod hans namn. Då blev jag arg, berättar Maria Ahlgren.

I en rad olika domar har Marknadsdomstolen kommit fram till att det bryter mot god sed i direktmarknadsföring att skicka direktreklam till barn under 16 år. Etiska nämnden för direktmarknadsföring har gjort samma bedömning.

– Min son ska inte ha direktreklam, punkt slut, säger Maria Ahlgren bestämt.

Så Maria Ahlgren anmälde till Konsumentverket och tog även kontakt med Expressen Magasin, som då inte riktigt ville ta ansvar för reklamen men lovade att inte skicka fler erbjudanden. I juni kom ändå ett nytt brev. När ett tredje kom i augusti tog familjen Ahlgren kontakt igen. Ändå kom det ett fjärde brev, bara två veckor senare.

– Då blev jag riktigt irriterad, så då scannade jag bara in talongen och meddelade att jag skulle anmäla det till Konsumentverket igen.

Fyra brev alltså. Fyra övertramp. Louise Ekström på organisationen Sveriges Konsumenter är inte imponerad:

– Det är egentligen skandalöst att man återkommande kan skicka reklam till ett barn som är så litet. Så får man absolut inte göra. Förutom att det är olagligt så är det också omoraliskt, säger hon.

Expressen Magasins chef Anna-Clara Welander, beklagar djupt det som hänt.

– Ja, jag beklagar djupt och har bett familjen om ursäkt. Det som hänt är absolut inte acceptabelt.

Hur det kunde hända vill hon inte gå in på, men säger att Expressen Magasin hade "problem med en underleverantör som skötte distributionen".

– Nu har vi brutit samarbetet med den underleverantören.

Maria Ahlgren har accepterat ursäkten.

– Expressen Magasin har ju till slut skött sig. Nu får vi bara vänta några månader och se om det kommer fler brev eller inte. Jag hoppas att posten till min son kommer att vara reklamfri de kommande elva åren.