"Den nya gudomliga komedin" på Tur-teatern om vår tids religion

1:57 min

"Den nya gudomliga komedin" heter TUR-teatern i Kärrtorps nya föreställning, fritt efter Dante Alighieris förlaga från 1300-talet, och med premiär i fredags. Erik Holmström som skrivit och regisserat har tagit hjälp av bland andra Roland Paulsen på Uppsala universitet, Charlie Chaplin och han har även inspirerats av Sven-Otto Littorins akrylmålning "Arbetslinjen" samt spelar själv Littorin som här kan sägas ha Vergilius roll som ledsagare genom Inferno och Skärseld.
Maria Edström var på premiären.

En fot bland klassikerna och en i samtiden verkar vara TUR-teaterns motto och här är det Marika Holmströms Ida - en kvinna i sina bästa år, socialt kompetent, flexibel, rolig och med flera bollar i luften som en morgon inte kommer upp ur sängen. Hon saknar sin älskade chef Beatrice och är alltså  en modern Dante för vår tids religion - arbetet.

Scenen är en kulissteater som utklippt i papp med ritade vågor och solar och blixtar och det är drastiskt kul bland alla dessa stackare som i helvetets olika kretsar på olika vis försyndat sig mot arbetslinjens bud. De som inte velat jobba blir i evighet fråntagna sina gitarrer, de som strejkat får evigt leva Bo Widerbergs ”Ådalen 31”, för att ta två av nio kretsar.

Det är friskt humör och ett eklektiskt plockandet från skrifter och tänkare och musiken är allt från signaturen till ”Rederiet” till Tältprojektet och Robert Sjöblom, Nina Rudawski och Madelen Evertsson imponerar också likt tusenkonstnärer i sina otaliga roller. 

Efter paus blir det läskigt på riktigt, hos coachen på arbetsförmedlingen där nyspråket om oss som anställningsbara varor får skrattet att fastna i halsen. Och väl i Paradiset säjer vi inte att vi jobbar för vi jobbar jämt och vi kan alltid beskriva allting i tre ord. 

Det är på teatern, var annars, som en diskussion om arbetes mening och villkor förs just nu, i Malmö tex spelar ”Yarden” om bemanningsanställda i hamnen för fulla hus och TUR-teaterns gudomliga komedi är ytterligare en nödvändig pusselbit i kartläggningen av vådorna av vår tids religion.