Norrbotten

Vanligare med hala vägbanor

2:08 min

Risken för hala vägar har ökat de senaste 50 vintrarna.

Det visar ny statistik över observationer från SMHI. Antalet kritiska dagar då temperaturen pendlar över och under nollstrecket har blivit fler.

Kurt Lindberg har arbetat på en däckverkstad i Luleå i över 30 år. Han har sett hur bilisternas inställning till när de vill byta till vinterdäck - har förändrats:

  – Det blir ju tidigare och tidigare för varje år. Den första oktober när man får lägga på däcken då börjar de första vakna till liv att det blir en vinter i år också. Förr i tiden la man inte på så här tidigt, säger han.

Hur mycket det här har att göra med ett förändrat klimat eller snarare att kunderna förr i tiden väntade längre för att minska slitaget på sina vinterdäck, det vet inte Kurt Lindberg.

Men faktum är att de kritiska dagarna med temperaturer just kring noll grader har ökat de senaste 50 vintrarna.

Lars Bärring, klimatforskare på SMHI förklarar:
  – Dygn där temperaturen någon gång varit både över och under noll grader, alltså ligger och pendlar där vid nollsträcket. Och det är ofta ett tecken på att halkrisken är stor. Det är en ökning av sådana här dagar på någostans mellan 5-10 dagar utom längst ner i söder.

Allra längst ner i Sverige har de kritiska "nollgradersdygen" faktiskt minskat något under vintermånaderna december, januari och februari.
Medan ökningen skett i de mellersta och norra delarna av landet som brukar ha mellan 20-40 sådana här dagar varje vinter.

Arbetspassen blir allt intensivare inne på däckbytarverkstaden i Luleå så här års.

Margareta Dahlén som just fått på sina vinterdäck tycker att oktober är den jobbigaste tiden när halkan kan vara så oförutsägbar.

  – De är de här kalla mornarna och när man kör på kvällen när det är regnigt och halt och fryser på.

Och trenden som den nya statistiken visar med halare vintervägar i mellersta Sverige och i Norrland och generellt sett mer gynnsamt vinterväglag i södra Sverige - ligger väl i linje med framtidsprognoser som SMHI gjort tidigare.