Sverige vill slippa EU-krav för mopedbesiktning

2:25 min

På måndag ska EU:s transportministrar börja behandla ett förslag Sverige helst vill slippa. Det handlar om att det ska bli obligatoriskt att besiktiga alla mopeder. I Sverige finns 270 000 registrerade mopeder som enligt EU-kommissionens förslag ska kontrollbesiktigas på samma sätt som bilar besiktigas i dag.

Förslaget om besiktning gäller också de tusentals eller kanske tiotusentals långsamma, gamla mopeder som inte behöver registreras.

EU-kommissionens förslag fick den här veckan tummen ner av riksdagen, som anser att mopedbesiktning inte är något kommissionen ska lägga sig i.

Förslaget har också remissbehandlats och Per Johansson, vd för Moped- och motorcykelbranschens riksförbund är lika negativ.

– Att kräva besiktning av mopeder tycker vi är ett ovanligt dumt förslag. Det visar bara på att byråkraterna i Bryssel inte har en aning om hur ett glesbefolkat Sverige ser ut utanför storstäderna, säger han.

Vad skulle det vara för problem just i glesbygden menar du?

– Långt till besiktningsstationerna. En 15-åring som ska åka kanske 10 – 20 mil för att besiktiga sin moped – det är orimligt. Jag är rädd för att det i så fall kommer att bli att man hoppar över besiktningen och det är inte bra att gå in i vuxenlivet som regelbrytare. Det är absolut inte bra.

Men i det mer tättbefolkade Stockholm kan mopedistern Robert ändå tänka sig besiktning av en del mopeder.

– Lite onödigt, men ändock – de som går i mer än 45 kilometer i timmen skulle man nog kunna tänka sig att de ska besiktigas, säger han.

Oavsett det svenska motståndet mot mopedbesiktning tar frågan ett steg till den kommande veckan. Sveriges budskap är enkelt.

– Vi är mot det förslaget som ska upp och behandlas på ministerrådsmötet nästa vecka, säger Ingela Bendrot, statssekreterare på näringsdepartementet.

Men varför? Är det inte bra med trafiksäkrare fordon?

– Vi är väldigt angelägna om en hög trafiksäkerhet och ett väldigt gott miljöskydd och vi tycker att vi har en väldigt bra bilbesiktning i Sverige, men det förslag som EU nu har tagit fram är alldeles för detaljerat och byråkratiskt.

Hur det till slut går med mopedbesiktningen ska enligt EU:s ordförandeland Cypern vara avgjort före årets slut. Men med tanke på det motstånd som finns mot EU-kommissionens förslag lär det dröja till nästa år.