Timrå

Lärare upprörda över kommunalrådets uttalande

1:18 min

"Skolorna i Timrå har ett föråldrat arbetssätt". Det sa Timrås kommunalråd, socialdemokraten Ewa Lindstrand, i P4 Västernorrland igår. Något som fått känslorna att svalla hos många lärare i kommunen.

Bakgrunden är debatten kring att Timrå kommun ligger väldigt dåligt till i flera nationella rankningar av skolan. Men att det skulle beror på ett gammalt arbetssätt, det håller inte Ingrid Persson med om, som är lärare i årskurs 2 på Fagerviks skola i kommunen.

– Vi har jobbat länge mot att förändra arbetssättet, det har vi gjort under flera år. Jag tänker direkt på det här med coachande förhållningssätt, det har vi hållt på med länge säger hon.

Uppgifterna om ett föråldrat arbetsätt kommer från en utvärdering av skolorna i Timrå som gjordes i våras. En konsult har gått igenom uppgifter om förhållandet i skolorna, både officiell statistik från olika myndigheter, men cckså skolförvaltningens egen undersökningar och rapporter från skolinspektionen.

En av slutsatserna är att "den gamla skolans syn på lärande och kunskap (före 1994) lever kvar i betydande omfattning, och det är också det som kommunalrådet Ewa Lindstrand(S) framfört vid två tillfällen i P4 Västernorrland den här veckan, när hon interjvuats som skolsituationen i Timrå.

Men bland många lärare ledde det uttalandena till upprörda reaktioner:

– Vi blev lite förvånade, säger Anna Nyberg som är lärare för årskurs 5 på Fagerviks skola

– Här har hon då inte varit och hälsat på iallafall. Man kan inte dra alla över en kam. Då måste man gå dit problemet ligger och prata med de lärare som det gäller, och inte ta det så generellt in media, säger hon.

Rapporten pekar också på det faktum att lärartätheten är låg i kommunen, och kostnaden per elev är också betydligt lägre än i många jämförbara kommuner. Kommunen lägger helt enkelt mindre pengar på skolan än många andra kommuner.

Ewa Lindstrand har även pekat på det i debatten kring skolan, och för lärarna är resursbristen något de upplever varje dag:

– Vi har ju väldigt lite speciallärartid för de elever som behöver. Vi är en liten skola och få som jobbar här, och det gör att det blir svårt att få ihop ett bra schema, så att alla barn kan få det de behöver, säger Ingrid Persson.