VÄSTERNORRLAND

Så klarar du konditionsträning trots kylan

5:39 min

Kylan håller i sig. I morgon blir det 11-14 minusgrader i hela länet, enligt prognosen. För att P4 Morgons löparklubb ska hålla i träningen, trots vädret, ger löparcoachen Susanne Liukkonen sina bästa tips. Själv har hon en köldgräns på minus 20.

Kroppen arbetar för att hålla temperaturen i vitala delar som hjärta, hjärna och inre organ. Därför ökar skaderisken i till exempel fotleder och man blir lätt väldigt kall om till exempel öron, hals, handleder, gren, fotleder pch tår.

En ordentlig mössa är viktigt, helst vindtät, eftersom mycket av kroppsvärmen förloras genom huvudet.

Vidare råder Susanne Liukkonen att använda öronlappar och en "buff" som man har runt halsen och även kan dra upp över nacke och ansikte. Handledsvärmare kan vara bra för den som blir kall mellan handsken och jackan. Ett annat tips är en jacka som har lång mudd med hål för tummen. Och förstås handskar under.

Grenen skyddas med ett par korta underställsbyxor med vindtätt tyg framtill. Ett tips för fotlederna är att klippa av ett par ullstrumor och dra utanpå de vanliga strumpskaften.

Förövrigt är ull närmast kroppen det som håller värmen bäst. Och sedan flerlagersprincipen, med tunna men funktionella plagg.

Det är också viktigt att värma upp ordentligt, genom att bland annat snurra armarna för blod och värme i händer och fingrar.

- Och så ska man lyssna på kroppens signaler. Känna efter hur det känns i luftrören, för gränsen för hur mycket kyla man klarar är olika för var och en. Och vita fläckar i ansiktet ska man vara uppmärksam på, säger Susanne Liukkonen.

Själv använder hon aldrig så kallad värmeväxlare eller gristryne - en mask som värmer inandningsluften. Men det är ett alternativ för att skona luftvägar och lungor vid mycket kallt väder.