Fransk frysmatsjätte satsar på Sverige

1:22 min

Den franska livsmedelskedjan Picard, som endast säljer djupfrysta matvaror, etablerar sig i Sverige. Den 13 februari öppnas den första matbutiken i Stockholm och inom fem år ska det finnas ett femtiotal runt om i landet.

Picards VD Pierre Pauze förklarar varför just Sverige före de flesta andra är en attraktiv marknad.

– Svenskar är de näst största konsumenterna i världen av djupfryst mat. Ni köper två och en halv gånger så mycket frysta matvaror per capita som fransmännen. Vi räknar med att försäljningen per butik blir högre och tror på en omsättning på två miljoner euro, 18 miljoner kronor, per butik. 

Picard började växa på 1970-talet, men har nästan hela sin omsättning i Frankrike med 900 butiker. Utlandssatsningen började i norra Italien, där det nu finns 40 butiker. Alldeles nyligen togs det första steget i Belgien och planen för Sverige omfattar cirka 50 butiker inom fem år.

– Vi ska ta med det franska köket till svenskar som är finsmakare och som förtjänar färdiglagat med bra ingredienser.

Varför inte Tyskland?

– Nej, överlag har inte de tyska konsumenterna samma utvecklade känsla för mat som svenskar.