VÄSTERNORRLAND

Susanne Liukkonens skidskola - så får du ordning på längdskidtekniken

P4 Morgons löparklubb tar steget ut i längdskidspåret med konditionsfenomenet Susanne Liukkonen som coach.

– Träna teknik oavsett om du är motionär eller elitåkare. Och var inte rädd att åka i kuperad terräng, säger hon. 


Tekniker i klassisk åkning:

Växel 1: Saxning, används vid brant uppför, dåligt fäste eller dåligt med spår. Skidorna som ett ”V”. Skidorna sätts i snett mot snön. Arbeta diagonalt, det vill säga höger fot fram – vänster stav i.

På filmen visar Susanne Liukkonen tekniken vid diagonalåkning.

Växel 2: Diagonalåkning. Arbeta växelvis. Höger fot fram, vänster stav i. Staven sätts i i höjd med framkanten på bindningen på den andra foten. Staven sätts i snett (vinkel mindre än 90 grader) mot snön. Dra igenom hela stavtaget. Tänk er ett ”spett” eller rak linje, från huvud till fot via höften. Jobba med tyngdöverföring från ben till ben och fot till fot. Skjut fram höften. Få ett litet ”gung”. Ju större lutning desto mer skjuter du fram tårna och kortar ned steget.

På filmen visar Susanne Liukkonen tekniken vid stakning med frånskjut.

Växel 3: Stakning med frånskjut. Används då det går för lätt för att diagonala. Sparka bak växelvis höger – vänster ben. Staka dig fram med armarna. När sparken är längst bak med benet sätts stavarna i. Tajming!

På filmen visar Susanne Liukkonen tekniken vid stakning.

Växel 4: Stakning. Används då det går lätt och är plant eller lätt utförsbacke. Stavarna sätts i med ca 90 graders vinkel i armbågsleden. Alltså ej raka armar. Första delen av stakningen görs med bålen, det vill säga mage och rygg, sedan kopplas armarna in och då framförallt triceps dvs baksidan av överarmen.

Växel 5: Fartställning. Används i nedförsbacke. Kryp ihop, cirka 90 grader i knäleden och stavarna i riktning rakt bakåt. Ha bakvikt och känslan av att tårna slits ur bidningen, då får du rätt tyngdpunkt.


Att tänka på vid träning för att utvecklas:

Du blir bra på det du tränar. Vill man kunna åka i backar måste man träna backar. Vill man åka lopp och åka fort måste man träna fort och så vidare. Viktigt att träna teknik! Nöta. Fram och tillbaka. Olika terrängtyper. Viktigt utan stavar.

Träna tre gånger i veckan. Variera träningen. Allmän styrka är viktigt och tidigare träningsbakgrund och erfarenheter. Lägg med fördel in intervallträning.

Ta hjälp. Räds inte att ta hjälp av erfarenheten, med tekniktips framförallt. Små tips kan skapa under!


Kläder och utrustning:

Funktionskläder
Flerskiktsprincipen
Man ska kunna reglera
Ullstrumpor
Pjäxor
Skidor
Stavar
Valla (fäste + glid)