Därför faller konsumenten för mellandagsrean

2:00 min

Mellandagsreorna igång och många konsumenter hoppas på fynd. Men varför faller vi för extraerbjudanden och lockpriser.

– Vi konsumenter behöver anledningar att handla. Rea är en anledning som gör att det kan kännas som att vi sparar pengar, fast vi faktiskt istället spenderar dem, säger Per Kristensson, professor i psykologi vid Karlstads universitet.

Hur tänker en konsument, rationellt eller på ren impuls? Vad händer i hjärnan när budskapet " ta tre, betala för två" når in i medvetandet? Och borde vi inte begränsa inköpen och därmed produktionen av varor, så att planetens resurser räcker längre?

Professor Per Kristensson har funderat mycket på de här frågorna. Hans forskning visar att butikerna mer och mer bygger upp ett slags upplevelserum, där det är viktigt att konsumenten får det den förväntar sig. Bland annat ska det dofta rätt, vara lagom ljust och spelas rätt slags musik.

– Musiken ska gärna vara något som ligger där i bakgrunden utan att man märker den.

Vad vill ni uppnå med den här forskningen?

– Konsumtion är ett viktigt och vanligt fenomen i dagens samhälle. Vi tillbringar oerhört mycket tid i butiker, för att handla saker till oss själva. Därför känns det viktigt att förstå besluten som människor fattar i butiker.

– Hur vi konsumerar påverkar vår omvärld, vi kan kanske använda kunskaperna till att skapa en bättre värld. Exempelvis få människor att handla mer klimatvänligt genom att köpa fler ekologiska produkter. Eller kanske transportera sig mer klimatvänligt. Det finns en mängd konsumtionsbeteenden som påverkar och spiller över på vårt samhälle.