Butikskedjornas prisgarantier kan granskas

2:07 min

Konsumentverket kan komma att granska de prisgarantier som kedjorna Elgiganten och Bauhaus har. För enligt Marek Andersson, jurist på Konsumentverket, kan garantierna vara olagliga.

– Det är ju upp till dem att visa i så fall att de är billigast, de ska kunna stå för det de säger i sin marknadsföring.

Kan det bli aktuellt att granska de här två kedjorna?

– Ja, absolut.

Enligt Marek Andersson måste kedjorna själva kunna visa att de verkligen har lägst priser, och egentligen också varje dag året runt, något som kan bli svårt.

Kan de inte det, kan det vara vilseledande att skylta med garantier om lägsta pris på internet och i butiken.

Både Bauhaus och Elgiganten har olika villkor. Elgiganten säger exempelvis att prisgarantin gäller lokalt och produkter med motsvarande specifikationer, vilket gör att det kan bli tolkningsfrågor, och det kan också vara vilseledande.

Marek Andersson påpekar också att Elgiganten faktiskt bara matchar det lägre priset, de blir alltså bara lika billiga, vilket också är tveksamt enligt honom.

Vare sig Bauhaus eller Elgigantens prisgaranti gäller mot internetbutiker, något som Bauhauskunden Klas ogillar.

– Det tycker jag ju är fel, att de ska blocka den möjligheten, de är ju medvetna om att det går att hitta billigare på internet. Och lägsta prisgarantin, då ska du ju först köpa varan, komma tillbaka med kvittot och få pengar tillbaka. Det är ju ganska besvärligt, då ska det vara stora saker för att folk ska engagera sig, för små saker gör de inte det.

Elgiganten säger att man kommer att rätta sig om prisgarantin är felaktig. Johan Saxne är marknadschef på Bauhaus, och han säger att om det visar sig att deras prisgaranti är felaktig, så kommer de att ändra den.

Ungefär en procent av Bauhaus kunder utnyttjar lägstaprisgarantin, och för Bauhaus fungerar den också som bevakning av konkurrenter, enligt Johan Saxne.

– Det är ett sätt för oss att håla koll på våra konkurrenter och kunna aktivt gå in och justera våra priser om det sänks någon annanstans.

Men det argumentet ger inte Marek Andersson på Konsumentverket så mycket för.

– Det var ju ett väldigt intressant resonemang, det är ju snarare så att det åligger dem att hålla koll på att de har det lägsta priset när de lovar det i en prisgaranti. Det är inte konsumenterna som ska sköta deras omvärldsbevakning åt dem, det är Bauhaus själva som ska göra det innan de går ut med en sådan här marknadsföringsåtgärd.