nordvästra Skåne

Hela E4 öppen

Direkt
Sänds kl. 16.02 - 16.02

Efter tisdagens tragiska olycka på Tranarpsbron är nu trafiken igång igen på hela E4. Klockan 11 idag öppnade sträckan vid Tranarpsbron söderut med hastighetsbegränsningar och klockan 18:00 öppnar vägen i norrgående riktning.

Två förundersökningar har inletts efter olyckan. De gäller de misstänkta brotten vållande till annans död på den norrgående väghalvan och vållande till kroppsskada i den södergående. De flesta olycksbilarna har inspekterats av polisen och vid klockan tre på onsdagseftermiddagen hade man, enligt Davidsson, inte hittat något fordon med bristfälliga däck för det hala väglaget.

Polisen säger att masskrocken kan ha ha inletts med att tre lastbilar kolliderade mitt på Tranarpsbron i norrgående riktning. Att utreda exakt hur olyckan gick till kommer att ta flera veckor, bedömer polisens utredningsledare Arne Davidsson.

– Men vi har ambitionen att klarlägga vem som körde på vem, säger han.

Preliminärt ingår 71 fordon, varav 33 personbilar, i utredningen.

Den enda förklaringen hittills till tisdagens masskrock på E4 nordost om Helsingborg är halka i kombination med dimma. Polisen har bland annat kontrollerat kvaliteten på däcken på de bilar som var inblandade i olyckan för att om möjligt få fler förklaringar till att så många krockade.

– Det är ju väldigt viktigt med riktiga däck, och egentligen ska man ju ha riktiga dubbar för att klara en sådan här halka. Bra vinterdäck kan räcka, men sommardäck är direkt förödande, om det nu är någon av de inblandade som hade det, det vet vi ju inte än, säger Jesper Bengtsson.

Vad tänker du om den här olyckan nu när du står och tittar ut över olycksplatsen?

– Det första jag tänker är att det är det värsta jag har sett på mina 25 år här. Sedan tänker jag att det trots allt gick ganska bra, alltså jag menar att det kunde ha gått så mycket värre.

Hur menar du då?

– När man ser förödelsen längst fram, där lastbilarna nästan ligger ovanpå varandra, och man samtidigt ser till det faktiska skadeläget, ja då tycker jag ändå att det gick förhållandevis väl.

– Det kunde ha gått så väldigt mycket värre. Räddningstjänsten fick sina bilar påkörda, ambulanser blev påkörda. Men vid de påkörningarna blev ju till exempel ingen skadad, säger Jesper Bengtsson.

Facit efter masskrocken är alltså totalt en död och fyra allvarligt skadade, samt ett antal med lindrigare skador.

Först vid tiotiden på tisdagskvällen kunde polis och sjukvård enas om antalet omkomna. Under hela dagen uppgavs att tre människor hade omkommit, och Lars Förstell, informationsdirektör på polismyndigheten i Skåne säger att förklaringen till det är att det var en stor och omfattande insats, och att ett och samma dödsfall kom att rapporteras flera gånger.

Polisen beklagar att man gav felaktiga uppgifter och säger att skälet till det nu ska utredas.

De skadade skickades till sjukhusen i Helsingborg, Ängelholm och Kristianstad. Sex personer låg kvar på sjukhuset på onsdagseftermiddagen, men det rör sig enligt Region Skåne inte om allvarliga skador.

Direkt efter olyckan skickades ett sjukvårdsteam ut från Helsingborgs lasarett ut till olyckan, men de blev försenade. Gruppen, som bestod av läkare och sjuksköterskor, skickades med taxi som fastnade i bilköerna. Till slut fick de ta hjälp av poliseskort. Men enligt Fredrik Jonsson, medicinsk enhetschef på Helsingborgs lasarett, påverkade detta inte vilken hjälp de drabbade fick på plats eftersom det inte handlade om några akuta åtgärder.

Strax före olyckan hade Trafikverket plogat och halkbekämpat. Men som det syns på bilder och som många vittnat om var det ändå halt på bron.

Enligt Claes Tingvall, Trafikverkets säkerhetsdirektör, kan det bero på flera saker. En är att saltet helt enkelt inte hunnit börja verka. En annan är om vägbanan varit för kall.

– Det där kommer man att reda ut naturligtvis men någonstans kring minus åtta grader, då funkar inte salt särskilt bra utan blir gradvis sämre, säger han.

Bärgaren Donald Pilblad arbetade på platsen från 14-tiden på tisdagen och långt fram på onsdagsmorgonen.

– Det var totalhavererade lastbilar som hängde över räcke, jag har aldrig sett något liknande under mina 26 år, säger han.

Olyckan har resulterat i skador på bron, som kan repareras permanent först när det blir lite varmare. Det handlar bland annat om räckenas infattning i betongen.

P4 Kristianstad och Ekot