Oskarshamn/ Västervik

Öppen kamp om Gotlandstrafiken

1:36 min

Det lär bli sänkta hastigheter på färjorna till Gotland i framtiden och längre restider. Trafikverket vill att färjorna ska hålla 18 knop på södra linjen, jämfört med dagens  28 knop. Trafikverket öppnar också för konkurrens mellan Västervik och Oskarshamn om Gotlandstrafiken.

-Nu blir det öppet krig mellan oss. Det är det sista vårt län behöver, men vi ska kämpa för trafiken, sade Oskarshamns kommunalråd Peter Wretlund till Nyheterna på onsdagskvällen.

Trots längre restider är det inte aktuellt med sänkta biljettpriser.

Den sänkta hastigheten är främst för att  minska bränslekostnaderna, enligt Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm som presenterade sitt förslag för regionledningen och landshövdingen på Gotland.

- Vi gör ju inte vågen direkt, säger regionstyrelsens ordförande Åke Svensson (S).

Vilken fastlandshamn det blir på södra linjen har Trafikverket ännu inte avgjort, utan dörren hålls öppen också för trafik till Västervik.

- Det får upphandlingen visa, säger Gunnar Malm.

Trafikverket lämnar också öppet för statligt ägda färjor, men också där får upphandlingen avgöra vilket alternativ det blir.

Den sänkta farten kommer att leda till att överfarten tismässigt ökar till tre timmar och 45 minuter vid 24 knops fart, eller fyra timmar vid 24 knop.

Hur mycket längre tid det blir på södra linjen beror på vilken hamn det blir.

Trafikverket föreslår även ändringar i tidtabellen. Färjan till Nynäshamn kommer att gå mellan sex och sju på morgonen, och tillbaka till Visby omkring klockan sju på kvällen.

- Det är viktigt att man kan göra dagsturer till fastlandet, sa Gunnar Malm.

Trafikverket vill inte heller förlänga det nuvarande avtalet, vilket också föreslagits utan räknar med att kunna skriva avtal med den som vinner upphandlingen om drygt ett år.

P4 Kalmar/P4 Gotland