Hundratals miljoner till fransk media från Google

Google har gått med på att lägga 60 miljoner euro, motsvarande drygt 540 miljoner kronor, i en speciell fond för att hjälpa franska medier att utveckla sina verksamheter på nätet. Det efter att landets regering hotat att införa en skatt. Avtalet är det första i sitt slag, och i flera andra länder finns liknande konflikter.

Konflikten mellan den USA-baserade nätjätten och fransk media började med att en lokal nyhetssajt krävde betalt för att Google skulle få visa länkar till sajtens artiklar. 

Det handlar om länkar som visas i tjänsten Google News, där nyheter från olika källor kan samlas. Endast de annonsörer som betalat till Google visas där, medan nyhetsförmedlaren kan bli utan intäkter.

Den franska regeringen har hotat med att införa en skatt, så att Google skulle tvingas att dela med sig av sina vinster, till de vars material sajten länkar till. De annonsintäkter som Google gör i samband med länkningar till nyhetssajter skulle då beskattas.

Som svar hotade Google med att helt enkelt sluta indexera franska nyhetssidor, och därmed inte heller låta dem synas om man använder företagets sökmotor.

Det avtal som nu skrivits under, av Frankrikes president François Hollande och Googles styrelseordförande Eric Schmidt, innebär en kompromiss. Förhandlingarna har varit ansträngda, sa Schmidt till Le Figaro.

Förutom en fond på 60 miljoner euro, som ska gå till att utveckla franska mediers nätverksamheter, innebär avtalet fem år av sänkta priser för de franska utgivare som vill använda sig av Googles tjänster. 

Hollandes stab kommenterade efteråt det hela på sitt Twitterkonto, och skrev att landet kan vara stolt över att ha fått igenom avtalet, ”det första i sitt slag”.

Enligt analytiker, som BBC pratat med, kan avtalet få betydelse i flera andra länder, där liknande dispyter föreligger.

– Det här blir ett prejudikat som andra utgivare kan använda sig av i sina förhandlingar, säger analytikern Ian Maude.