ÖSTERÅKER

Österåker startar busstrafik

0:45 min

Efter att flera oroliga föräldrar hört av sig till Österåkers kommun och uttryckt sin frustration över hur busstrafiken i delar av kommunen fungerat, har kommunen beslutat att ta busstrafiken i egna händer. SL är inte nöjt med hur Arriva sköter trafiken men säger att det är svårt att säga upp avtalet.

Idag sätter Österåkers kommun in en kommunal buss för att skolbarnen garanterat ska komma i tid till de nationella proven.

– Det har varit lätt kaosartat där bussar varit försenade och helt uteblivit, säger Michaela Fletcher, moderat kommunalråd i Österåker.

Vem är det som har ansvar för att barnen ska komma till skolan?

– Det är naturligtvis föräldrarna som har ansvar att se till att skolplikten uppfylls, men när det har pågått sedan den sjunde januari så blir det ett samhällsekonomiskt problem när föräldrarna måste skicka barnen i taxi för 600 kronor per gång eller måste köra dem själva och inte själva kommer till jobbet.

Vem ska betala för det här då?

– Vi avser att fakturera SL för de här utgifterna.

Kommer ni ta in sådana här bussar varje dag, eller hur ska ni göra?

– Vi kör från och med idag till och med fredag till att börja med. Och på onsdag har vi ett möte som jag har kallat till med SL och Arriva.

SL säger så här:

– Gränsen är väl delvist passerad. Det som är gjort så här långt är att vi har ju .... pratat med låter lite mesigt men vi har haft ganska många samtal och krävt in åtgärdsplaner från Arriva, som kör trafiken, och vi har fått bedömningar av vad som har hänt och deras planer vad de ska göra åt det. Vi följer upp och vi förväntar oss förbättring och vi kan inte vänta hur länge som helst och det kan inte våra resenärer heller, säger SL:s kommunikationschef Suss Forssman Thullberg.

Vore det min entrepenör skulle han åka ut! Bli av med avtalet.

– Den här typen av trafikavtal är ju ganska komplexa så när man har handlat upp en entrepenör; Vi kan säga upp ett avtal men det är en lång väg dit. Vi börjar med att kräva handling för att få förbättringar, sedan kan vi ta ut vite, om vi ser att det inte händer något och sedan så småningom kan vi säga upp avtalet. Men om vi gör det är det ju inte så att det står någon annan i kulisserna som kan kliva in så det får väldiga konsekvenser, säger SL:s kommunikationschef Suss Forssman Thullberg.