Förslag: Skärp kraven på sms-låneföretag
Den dramatiska ökningen av obetalda snabblån, har fått regeringen att reagera. Under våren kommer därför förslag på nya sätt att skydda konsumenterna mot det man kallar oseriösa aktörer när det gäller sms-lån.
– Ja vi ser ju många oseriösa aktörer i snabblånebranschen. Inte minst ungdomar är oerhört drabbade. Det här måste vi göra något åt. Det handlar om att kunna utdöma sanktioner, ge straffavgifter och att snabblåneföretagen blir tillståndspliktiga på ett bättre sätt än tidigare, säger konsumentminister Birgitta Ohlsson (FP).
Birgitta Ohlsson vill värna om de mest sårbara konsumenterna som behöver pengar snabbt, men som inte kan betala tillbaka. Hon poängterar det förebyggande arbetet som hjälper unga att sanera sin ekonomi för att inte hamna i överskuldsättning från början.
Tillsammans med ministerkollegorna Beatrice Ask (M) och Peter Norman (M) skriver hon att snabblåneföretagen brister i sina kreditprövningar och att betalningsförelägganden från obetalda SMS-lån ökade med 62 procent förra året. Tio av företagen har redan varnats av Konsumentverket.
– Vi inför nu sanktioner och straffavgifter och det blir mycket tuffare för de som vill bedriva den här verksamheten. Vi hoppas att detta som ett första steg ska sanera bort de mest oseriösa företagen i branschen. Sen får vi se hur vi ska gå vidare.
Anna Larsson
Ekot