Busschaufförer protesterar mot långa arbetsdagar

2:45 min

Nu protesterar många busschaufförer i Sverige. De tycker att de har så långa arbetstider att de blir trötta och riskerar att bli farliga i trafiken. Chaufförerna jobbar ibland uppemot 13 timmar på en arbetsdag.

Det är busschauffören Mona Larsson i Linköping som startade protesten. Hon säger att hon känner sig farligt trött efter ett långt arbetspass.
- Jag har vaknat upp i en rondell och tänkt var är jag, hur kom jag hit? Man trycker kanske på bromsen för hårt vid ett trafikljus för att man inte reagerar på att det blivit rött ljus. Vi är farliga när vi är så trötta, säger Mona Larsson.

Hon och andra busschaufförer har ibland väldigt långa arbetsdagar, på uppemot 13 timmar. Att jobba så lång tid gör chaufförerna trötta och osäkra i trafiken, menar Mona Larsson. Därför har hon startat en namninsamling på Internet, som en protest mot de långa arbetstiderna.

Ibland jobbar chaufförerna från 5 på morgonen till 6-tiden på kvällen. De har obetalda mat- och kafferaster under dagen. Då kan man försöka hinna vila en stund för att orka köra igen, säger Mona Larsson.
- Man lägger sig längst bak i bussen och vilar en stund när man sitter vid en ändhållplats eller någonting, men det är inte alltid den tiden finns, säger Mona Larsson.

Cheferna på bussföretagen menar att de långa arbetspassen för chaufförerna behövs. För de flesta som åker buss vill åka till skolan eller jobbet på morgonen, och sedan hem på eftermiddagen igen. Dessutom har busschaufförernas fackförbund Kommunal gått med på de långa arbetstiderna, menar arbetsgivarna.

Fast Johan Ingelskog från fackförbundet Kommunal menar att arbetsgivare använder de långa arbetstiderna på fel sätt.

- Ja, när de här tiderna förhandlades in, så var ju aldrig meningen att de skulle användas på det här sättet, utan tanken var att det skulle användas vid enstaka tillfällen, vid extrema situationer. Men nu ser vi en utveckling där många arbetsgivare använder det här systematiskt och det är ingenting vi kan acceptera.
Det säger Johan Ingelskog från fackförbundet Kommunal.

Om några veckor ska arbetsgivarna och facket prata med varandra om busschaufförernas arbetstider.