Krisen största orsaken till vikande bilförsäljning

Volvo PV:s försäljning i Europa rasade i januari, jämfört med samma månad 2012. Och bilförsäljningen generellt i januari var den lägsta inom EU som noterats sedan statistiken startade 1990. Ekonomiekots Tommy Fredriksson förklarar varför försäljningen minskar nu.

Sämsta bilsiffran inom EU sedan 1990 - vad betyder det här för biltillverkarna?

– Ordet kris kanske börjar bli uttjatat som beskrivning både för europeisk ekonomi och industri. Men man ska ju kalla en spade för en spade och siffrorna över januari månads försäljning visar just på det. Kris. Flera av marknaderna i Sydeuropa har imploderat redan under 2012 och färden nedåt fortsätter och det lär knappast bli någon vändning 2013. Hårdast drabbar det naturligtvis tillverkare som har sina största marknader i Sydeuropa.

Vad är orsaken till den svaga siffran just nu?

– Den ekonomiska krisen i första hand. Och hushållen i Europa är ju hårdare drabbade än i USA och Kina. Hushållen väljer att köpa något annat eller så väljer de inget alls att konsumera. Många väntar med sitt köpbeslut och kör sin nuvarande bil ett år till. Samtidigt vet man att köpa bil står högt upp på många hushålls önskelista.   

Hur påverkas Volvo av den vikande försäljningen?

– Volvos försäljningsminskning ligger på ungefär samma som marknaden i stort. Volvo PV:s storlek i Sverige betyder ju att man växer eller minskar ungefär som marknaden, i snitt. Den svenska marknaden föll med 15,9 procent i januari. Den europeiska marknaden föll med 8,9 procent. Volvos försäljningssiffror gick ner 16,8 procent i Europa. Alltså sämre än både Europamarknaden och den svenska marknaden. Det är inget gott betyg.

– Den brittiska marknaden ökade med 11,5 procent i januari medan den tyska minskade med 8,6 procent. De två är ju Volvos viktigaste i Europa.

– Jämför man Volvo PV med de tyska premiumtillverkarna, som svenskar kanske gärna vill göra, så kan man säga att både BMW och Mercedes har plussiffror i januari. Plus 9,4 procent för BMW och plus 4,7 för Mercedes. Audi hade lite tuffare månad och hamnar på minus 2,1 procent. Mätt i volym är tyskarna dock mycket större.

– Tillväxten finns i USA och Kina, och i USA har Volvo PV börjat med ökad försäljning. Kina framstår än mer som den kommande viktigaste marknaden, och inte bara för Volvo PV, eftersom den tillväxt som saknas i Europa finns där.