Kronoberg

Kostnaden för fler tågstopp skenar

1:44 min

Projektet Tågstopp Södra Stambanan som innebar att fler skulle kunna pendla med tåg inom Jönköpings- och Kronobergs län har kostat nästan 25 miljoner mer än beräknat. För Alvesta kommun hamnade notan på en bit över elva miljoner kronor vilket är nästan det dubbla mot vad som var beräknat.

– Någon har ju inte varit uppdaterad på kostnadsmassan när man har gjort beräkningarna. Siffrorna som jag inte behöver räkna upp talar sitt tydliga språk. Man hade ju satt igång projektet och det fanns inget annat att göra än att betala, säger Mats Johnsson som är moderat ordförande i Alvesta kommunstyrelse.

Med projekt Tågstopp Södra Stambanan skulle tågen stanna i fler samhällen. Det innebar att bland annat Lammhult, Stockaryd och Moheda fick nya perronger.

Från början var det budgeterat till 32 miljoner men bygget av stationerna blev betydligt dyrare. Snart kom en ny beräkning på 52 miljoner kronor men när bygget väl var klart hade kostnaden ökat till drygt 55 miljoner.

Alvesta Kommun fick alltså betala en stor del av den sprängda budgeten. Prislappen dubblerades nästan. De dryga sex miljonerna ökade till en bit över elva. För Växjö och Sävsjö kommuner ser det ungefär likadant ut. Växjös investering i Lammhult station gick på nästan 11 miljoner och Stockaryd station som Sävjsö kommun fick stå för kostade nästan 13,5 miljoner.

Men trots att Moheda station blivit en kostsam historia tror Mats Johnsson att det kommer vara en bra investering.

– Just nu känns det surt men i framtiden tror jag att alla kommer säga att det är väl satsade pengar.