Mängder av anmälningar till Konsumentverket från elkunder

1:30 min

Konsumentverket har fått nära 500 anmälningar de senaste 15 månaderna från privatpersoner som känner sig lurade in i nya elavtal. Och det här är ett stort problem idag, konstaterar Jane Ullman, jurist på Konsumentverket.

– Telefonförsäljningen i stort, oavsett om de ringer hem till dig eller till din mobiltelefon, så är du som konsument alltid lite överrumplad och kan inte alltid ta så jättebra beslut, säger hon.

Karlstads energi uppger att ett hundratal kunder kontaktat dem bara det senaste året för att de blivit uppringda av företag som utgett sig för att ringa från "ditt lokala energibolag" Och Jane Ullman tror att det problemet är vanligt i landet.

– Det är någon som ringer runt och säger att de ringer från det lokala energibolaget. Jag har ännu inte sett i mina anmälningar vem det är som gör så här.

Konsumentverket vill ändra lagen om telefonförsäljning. I stället för att det som nu, ska räcka med att ingå bindande avtal på telefon vill verket att ett säljsamtal ska återföljas av ett hemskickat brevavtal som kunden kan skriva på i lugn och ro och sedan skicka tillbaka. Men ännu har man inte fått gehör för sitt krav. Ärendet ligger nu hos regeringen.

Och för att slippa att ingå avtal som man inte vill ha har Jane Ullman ett enda råd: Lägg på luren.

– Vi är så artiga, istället för att lägga på luren när vi fått nog av en telefonförsäljare säger vi "ja, ja, skicka information då." Men det är inte bra.