Försäljning av elavtal

Bara Spara om kritiken: "Det är för att de tappar kunder"

1:36 min

P4 Värmland granskar just nu elbolag med oschyssta säljmetoder. Bolaget Bara Spara, som värvar kunder på telefon för att få dem att byta elavtal, har dragit på sig många anmälningar till Konsumentverket.

Alla anmälningar handlar om tveksamma säljmetoder och att kunderna ifrågasätter att de verkligen gått med på att byta avtal. Jane Ullman, jurist på Konsumentverket, driver ett ärende mot Baraspara sedan lång tid tillbaka:

– När jag tittade på under 2013 så har Bara Spara fått ihop 40 anmälningar ensamma. Och det är mycket, säger hon.

Affärsidén för Bara Spara är att företaget åtar sig för kundens räkning att hitta det billigaste elavtalet i landet. Tjänsten är gratis och avtalen sluts på telefon, där kunden genom att säga ja ger Baraspara en fullmakt att ingå och bryta avtal för kunden. Det är genom avtal med en handfull elbolag som Bara spara tjänar sina pengar. Bara spara får provision av elbolaget för att de förmedlar kunder till dem.

Att Baraspara toppar klagolistan hos Konsumentverkets statistik över elanmälningar handlar om att de växt så fort, menar vd Fredrik Carlqvist.

– Det är väldigt olyckligt när det händer. En anledning är att vi växer väldigt mycket just nu och är mest aktiv just nu, säger han.

Karlstads energis marknadschef Sören Blomkvist anser att Baraspara kör med oschyssta säljmetoder och inte tvekar att lura kunder in i avtal som de inte vill ha eller inte förstår vidden av. Karlstads energi tycker också att andra elbolag, som anlitar Baraspara, bidrar till att branschen blir oseriös. Fredrik Carlqvist på Baraspara menar att den kritiken handlar om rädsla för konkurrens.

– Det är för att de tappar kunder. Ingen vill bli av med kunder. Vi är en stor aktör på marknaden och vi tar många kunder nu från de etablerade bolagen. Det är klart att det ibland riktas en viss kritik mot en ny aktör.