Spel på datorn lär skolbarn om livet under vikingatiden

1:42 min

Dataspelen börjar leta sig in i skolan. När klass 4A på Sannaskolan i Majorna läste om vikingatiden återskapade man handelsstaden Birka med hjälp av ett dataspel.

Fredrik Bäckman är en av tre lärare på skolan som öppnat dörrarna för något nytt.

– Det ser lite legogubbsaktigt ut , säger hanom spelet Minecraft.                Det som är så fascinerande och bra med detta är att man kan skapa något där det både är de yttre formerna med väggar och sådant men vi kan också gå in och titta inne i husen. Man kan glida runt och även hjälpa varandra.

Natalie Hansen sitter vid datorn och väljer vilka grödor som hon ska odla på ett hustak.

Är det ett stall du har där? Nej, det måste vara en bostad med eld i mitten.

– Ja, säger Natalie. Här sov dom och hade djuren inne i huset nära sig för att få värme. Hon pekar på stenväggarna och bås för djuren. Mitt i husen finns eldstaden , en garant för livet.

Alla gör gör olika saker samtidigt. Det finns en bryggrupp och en murgrupp och andra ansvarsormåden som barnen fått.

– Alla är aktiva samtidigt. 30 stycken är aktiva på olika platser gemensamt i den här världen, säger Fredik Bäckman. Han fick hjälp av sin elvaårige son för att lära sig grunderna i spelet. Det viktigaste för Fredrik är att kunna övervaka och styra det eleverna gör - själva spelet är det mycket bättre på än han.

Petter Ekfeldt visar bryggorna de byggt och att de har massvis med båtar. Även Malte Skoog ingår i bryggruppen.

Under bygganden säger sig killarna ha fått en känsla för hur det kan ha varit att leva under vikingatiden. Men de skulle nog inte velat leva då

– Det fanns ju ingen teknik då , säger Malte medan han förtjust dunkar i datorn.

Är det någonting du lär dig med dataspelet som du inte hade lärt dig under en vanlig lektion?

--Att man får tänka bra och bestämma vad man vill göra istället för att bara skriva om ett hus, säger Petter. Så tycker jag det är roligare att bygga den sorterns hus man hade då.

Barns dataspelande är omtvistat men ingen förälder i klassen motsatte sig att man skulle spela - under några torsdagar.

--Här i skolan bestämmer vi som lärare vad de göra och när det ska göras. Vi har märkt att elever , som kanske inte alls visat sina förmågor för oss lärare, helt plötslig tblommar ut när vi erbjuder dem en ny värld som de känner sig hemma i. Och det nyfunna självförtroendet kan vi bygga vidare på även i andra lägen, säger Fredrik Bäckman.

Han tycker att alla elever varit aktiva och lärt sig samarbeta bra. Men tanke på det tror han att man kommer använda sig av dataspel även i framtiden - många gånger.

Epp Anderson
epp.anderson@sverigesradio.se