Eftermiddag i P4

Supershopping svarar: "Han har visst beställt"

1:18 min

Gösta Brodén i Torpsbruk fick för ett par veckor sedan ett paket hemskickat med ingefäratabletter - något han själv säger att han inte beställt. Men enligt Torben Dahlvad, marknadsansvarig för företaget Supershopping som har skickat tabletterna, så har det visst kommit en beställning från Gösta Brodén.

Det estniska företaget Supershopping har uppmärksammats flera gånger i media för att de skickar hälsokostprodukter tilll folk som sedan säger att de inte beställt varorna.

Gösta Brodén i Torpsbruk är en av dem. Han fick för ett par veckor sedan ett paket hemskickat med ingefäratabletter - något han själv säger att han inte beställt.

Torben Dahlvad, marknadsansvarig på Supershopping Norden, menar att Gösta Brodén visst har beställt varor och att han har fått en orderbekräftelse på detta, men Gösta Brodén är helt säker på att så inte är fallet.

– Detta är ren och skär bluff, menar han.

Gösta Brodén är inte ensam om att vara kritisk mot Supershopping - förra året anmäldes företaget tolv gånger till Konsumentverket. Men de fallen säger sig Torben Dahlvad inte känna till och han kan därför inte kommentera dem.

Om det skulle vara så att man beställt något man inte vill ha från Supershopping har man enligt Torben Dahlvad 24 timmar på sig att ångra sig innan företaget skriver någon faktura. Annars är det 14 dagars ångerrätt som gäller och då får man också skicka tillbaka paketet till Estland och stå för frakten. Han tycker att reglerna är glasklara.

– Ja, jag kan inte förstå hur man skulle kunna göra det enklare eller tydligare.

Klicka på det nedersta ljudklippet ovan för att lyssna på hela intervjun.