Medhelp klarar inte ambulanslarmningen

1:36 min

Bemanningen är inte tillräcklig på de larmcentraler som drivs av vårdbolaget Medhelp som larmar ut ambulanser i bland annat Uppsala län. Det hävdar nu företaget Medhelp själva i ett brev till landstinget och kräver mer pengar.

"Vi på Medhelp vill informera dig om den allvarliga situation som just nu råder för driften av Sjukvårdens Larmcentral". Så inleder vårdbolaget Medhelps VD ett mejl som de ledande landstingspolitikerna i Uppsala fick i tisdags. Budskapet är att de behöver få mer pengar.

I ett annat brev till landstingsdirektören skriver VD:n Dag Carlquist att uppdraget utförs med kraftigt ekonomiskt underskott. Att det har skapat svårigheter att bemanna som tänkt. Vid samtalsbelastningar räcker ej bemanningen till för denna i många fall livsavgörande tjänst, står det i brevet.

Uppdraget är att ta emot larmsamtal som går via larmnumret 112 och vid behov larma ut ambulanser i Uppsala, Västmanland, Sörmland och på Gotland.

När vi ringer upp medger Geir-Erik Hyvärinen som är divisionschef på Medhelp att det finns brister.

 – Det handlar om att vi ibland har problem att klara av de samtalstoppar som varit. Men vi svarar i snitt på 6,7 sekunder. Men topparna är svåra att hantera, säger Geir-Erik Hyvärinen på Medhelp.

Midsommarhelgen förra året är ett exempel på en topp som Medhelp inte klarade av. Som Upplandsnytt tidigare har berättat var det då 84 hjälpsökande personer som fick vänta mer än 30 sekunder. Många av dem väntade i mellan 3 och 5 minuter. En person fick vänta 8 minuter innan det blev svar hos Medhelps larmcentral som kan larma ut ambulanser.

Kravet i avtalet är att ingen ska vänta mer än 30 sekunder.

Anledningen till att Medhelp skriver om egna brister är att de vill ha mer pengar från de fyra landstingen. Medhelp kräver att få 14 miljoner kronor mer per år. Anledningen är att antalet larmsamtal har blivit fler än väntat och att larmcentralen därför har fått anställa fler personer, och därmed går med ekonomisk förlust.

Men landstingen säger blankt nej till det kravet. Skrivet avtal gäller säger landstingsrådet Nina Lagh.

 – Det viktiga är att alla följer de avtal vi har ingått. Vi är måna om att det är kvalitén på uppdraget som är överordnat. Medborgarna ska absolut inte känna sig oroliga över det här.

Men att de skriver att bemanningen inte alltid räcker till - hur bekymrad är du över det?

 – Jag utgår från att Medhelp uppfyller sitt uppdrag. Att de sköter det som står i vårt avtal.

Gör de det?

 – Ja, det gör de i dag, säger moderaternas landstingsråd Nina Lagh.