SOCIALA MEDIER

Lärare kan bromsa övertramp på nätet

1:38 min

Bättre kunskap bland lärare om datorer och sociala nätverk - det skulle kunna bromsa ungdomar från att gå över gränsen på internet. Det hjälper dock inte mot allt, instagramupploppen i Göteborg exempelvis.

Om lärare hade mer kunskap om datorer och social nätverk skulle de kunna förhindra ungdomar att vara oförsiktiga och gå för långt på nätet. Det anser film- och mediapedagogen Mikael Kowalski som i går var i Borås och träffade lärare.
Men bättre kunskap hade till exempel inte förhindrat upploppen i Göteborg då flickor hängdes ut på Instagram som slampor.

– Nej, det hade de inte. Det som hände i Göteborg berodde inte så jättemycket på sociala medier. Alltså, själva upploppen berodde på sociala medier. Det var ju ett sätt att använda sociala medier för att samla ihop folk. Det har inte att göra med kunskapen hos ungdomarna alltid.

– För även om du kan sociala medier så kanske du inte kan källkritik.

Lärarna som kom för att lyssna på Mikael Kowalski sökte kunskap.

– Jag tror ungdomarna kan mycket mer än vad vi kan, sa Linda Kjellberg från Bergdalsskolan. Hon sökte lite mer vetskap om vilka forum ungdomarna är ute på och hur det ser ut.

Hennes kollega Karin Rosdahl tyckte ämnet var mycket intressant.

– Det drabbar skolan väldigt mycket eftersom det tas med från fritiden till skolan.

Christofer Ögren, lärare i Stadsdel Öster, erkände att ungdomarna kan mer som användare än vad han själv kan.

– Men däremot är de inte medvetna om allt man behöver tänka på, som att de lägger ut saker som de måste ansvara för senare.

Nej, det kritiska tänkandet och försiktigheten måste de vuxna, bland annat lärarna, stå för, säger Mikael Kowalski.

– Det viktigaste är att man måste prata om det, på alla nivåer.

– Barnen måste prata om vad som är okej och inte okej. Skolledningen måste prata, likaså personalen.

– Sedan måste ju de vuxna prata - både med skolledningen och sina egna barn. Se vad som är acceptabelt och skapa en codex som man är överens om.