
Samarbete ska öka turismen i Höga Kusten
Turistomsättningen i Höga Kusten ökade med tio procent under 2012. Det innebär en total omsättning för turismen i området på cirka tre miljarder förra året.
Ett utökat samarbete mellan de fyra kommunerna i Höga Kusten ska höja den siffran ytterligare åren framöver. Det tror Marja Edman, verksamhetsansvarig på Visit Västernorrland.
– Jag tror att det kommer att gå ännu bättre. Vi har två nya starka produkter, hotell Hallstaberget och Elit i Örnsköldsvik. Samtidigt är det många mindre satsningar som gör att utbudet i Höga Kusten ökar, och det gör att vi kan attrahera fler gäster, säger Marja Edman.
Vad är den viktigaste tillväxtfaktorn när det gäller Höga Kusten?
– Det är samverkan mellan näringslivet och det offentliga, att det offentliga skapar förutsättning för näringen att göra business.
Ja, samarbete är nyckelordet för de fyra kommunerna i Höga Kusten, Kramfors, Härnösand, Sollefteå och Örnsköldsvik.
Förutsättningarna skiljer sig när det gäller att skapa turismmöjligheter i de olika kommunerna.
Tomas Östlund är näringslivsutvecklare på Sollefteå kommun.
– Ska vi få besöksnäringen att utvecklas i Sollefteå gäller det att hitta och entusiasmera små näringar att våga ta investeringsrisker och utveckla det som redan finns, säger han.
I Örnsköldsvik ligger fokus lite annorlunda när det gäller utveckling av turismen.
Siv Sandberg är turistchef i kommunen:
– Det jag ser fortfarande som en brist är att vi behöver paketera och få upplevelser som hänger ihop. Det kan vara boende i stan och upplevelser utanför, säger hon.
Den totala omsättningen för turismen i Västernorrland förra året var ungefär sex miljarder kronor.