Kollektivtrafik

Ofta fel med SL:s reskassa - resenärer får betala för fler zoner

1:19 min

Sedan SL:s nya betalsystem med reskassa infördes förra året har många klagomål kommit in till SL:s kundtjänst. Bland annat har det varit problem då man reser mellan olika zoner. Jenny Lindberg som bor i Nacka råkade ut för att det drogs en extra resa trots att hon bara åkte inom en zon.

Det nya betalsystemet med reskassa som ersatt de tidigare remsorna har väckt en hel del reaktioner bland många stockholmare. När Nackabon Jenny Lindberg skulle in till stan, och därmed bara åker inom den så kallade zon A, drogs det ändå för ytterligare en resa. På SL känner man väl till problematiken med att hoppa på vid hållplatser som ligger mellan två zoner, då det felaktigt kan dras för fler zoner.

Sedan remsan slutade att säljas i mars i år har antalet reklamationer gällande reskassan ökat explosionsartat. Cirka 3 600 ärenden har kommit in under våren. Eftersom det inte finns några exakta siffror för förra året – då reskassan infördes i maj - går det inte att säga exakt hur stor ökningen är men enligt SL:s presstjänst går ökningen delvis att förklaras med att färre reste med reskassan förra året. Ronnie Johansson, presskontakt på SL säger att de arbetar på att lösa problemet som han menar är en teknisk fråga.

Jenny Lindberg skulle åka från Skuru skola busshållplats i Nacka och in till stan. Därmed skulle hon bara åka inom en zon - zon A. Men när hon åkte hem upptäckte hon att det dragits mer än för två resor. Detta uppmärksammade hon då hon kvällen innan hade fyllt på kortet och dämed visste exakt hur mycket pengar hon hade på det. På Kundtjänst svarade de henne att det är ett känt problem och att det kan hända vid just till exemepl hennes busshållplats då den ligger mellan zon A och zon B och att det automatiserade systemet då inte hänger med och drar även för zon B vid hennes busshållplats.

Jenny Lindberg tycker inte att själva betalsystemet med reskassa i sig är dåligt men blir frustrerad över den bristande informationen.
- De hade ju kunnat ha informationen på sina rullistor så att folk är medvetna om att hålla extra koll på sin reskassa, säger Jenny Lindberg som nu blivit ersatt av SL.