Ris och ros när trafikansvariga mötte tågresenärer

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter Svärd (M) fick själv uppleva tågförseningar i morse. Och många tågresenärer passade på att framföra synpunkter när ministern och en stor stab trafikbyråkrater mötte resenärer på 24 platser i Sverige.

Stockholms central var vid lunchtid tjockt av gula västar. Det var byråkrater från Trafikverket, SJ, liksom infrastrukturministern själv som gett sig ut i morgonrusningen för att möta trafikanter i verkligheten.

– Vi tog tåget till Västerås klockan 6.25, och då var vi i tid. När vi sedan bytte tåg i Sala för att åka till Uppsala, så var det tåget försenat redan vid ankomsten. Å andra sidan kom vi åtta minuter före tidtabell till Stockholm, säger Catharina Elmsäter Svärd, som berättar att hon i mötet med resenärer i morgonrusningen fått frågor om allt från cyklar och cykelbanor till hur bra eller dåligt informationen fungerar för tågresenärerna.

– Det känns viktigt att skyltning fungerar och att det finns informatörer ombord, och att informationen är bra även innan något händer.

Har du mött mycket ilska?

– Inte i den delen. Tvärtom är det många som tycker att trafiken fungerar alldeles utmärkt.

Många resenärer stannar till hos de talrika gulklädda funktionärerna från Trafikverket, näringsdepartementet och SJ som delade ut reflexer på Stockholms Central.

Inger Peterson från Stockholm är en flitig tågresenär, som samtidigt har många synpunkter.

– SJ har försämrats otroligt, tycker hon, och pekar bland annat på dålig service för den som vill ha information eller köpa biljett direkt på stationen.

–- Och när det sedan är stopp eller förseningar så skyller Trafikverket och SJ på varandra, säger hon i livligt samtal med Trafikverkets Johan Hedman, som till vardags ansvarar för eldriften.

– Det är många som vill prata, och jag har hjälpt massor av folk, säger han.

Bättre information är ett hett önskemål.

– Jag är mycket kritisk till de dåliga utropen. Tänk dig själv när man blir stående i Katrineholm när det är 15 grader kallt, och inte veta vad som hänt eller om man ska stå kvar där, säger Inger Peterson.

Och Inger Peterson har även synpunkter på rulltrapporna på den nyligen ombyggda Centralstationen, vars nödstoppsknapp ligger knappt synlig i kryphöjd.

– Det har jag varit med om flera gånger att folk stupar i rulltrappan - och hur ska man då hitta nödstoppet, undrar Inger Peterson.  

På plats fanns också SJ:s relativt nye vd Crister Fritzson. Så sent igår var det stora problem med SJ:s biljettsystem efter att datasystemet utsatts för en hackerattack.

– Man får både ris och ros, säger Crister Fritzson, som dock underströk att målet är att trafikaktörerna ska jobba tillsammans i stället för att skylla på varandra.

Och alla är inte missnöjda. Sol-Britt Åkesson säger att hon gärna passerar Stockholms Central bara för att hon älskar tågstationer och ofta tar ett senare tåg bara för att få insupa atmosfären.

– Jag är den snällaste tågresenär man kan tänka sig. Om det blir förseningar köper jag bara en kopp kaffe, säger hon.  

Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm säger att det är bra för trafikmyndighetens tjänstemän att då och då lämna kontoret. Det är anledning till att myndigheten för andra gången ordnar resenärens dag, med personal på plats på 24 ställen i landet.

– Vi vill fånga en vardag, och få en bild av hur saker fungerar. Vi möter inte så mycket ilska, mest funderingar, säger han.

Ansvariga myndigheter står inför minst sagt stora utmaningar då resandetrycket ökar, samtidigt som underhållet på järnvägen är eftersatt.

– Det gäller att matcha den positiva trafikutvecklingen med begränsad kapacitet, säger Gunnar Malm.

Hur går den ekvationen ihop, utan att resenärerna tröttnar?

– Det måste gå. Men underhållet har varit eftersatt i decennier, och det tar tid att återställa det.

Som de viktigaste prioriteringarna för att få trafiken att fungera bättre lyfter Catharina Elmsäter-Svärd fram underhållet av den befintliga infrastrukturen, och att Trafikverkets fokus ligger på Mälardalen där trafiken är som mest intensiv och störningar och haverier får störst påverkan. Men underhållsarbetet har i sig stor påverkan på trafiken.  

– När vi passerade Enköping så håller man på att lägga ny räls, och då tar resan ganska lång tid eftersom det är enkelspår långa sträckor, och tågen måste köra i 80 i stället för 100. Det påverkar ju också punktligheten, säger Catharina Elmsäter-Svärd.