Recept: Frukostfrallor

Frukostfrallor
Mängd: 12 frallor
Tid: Ca 10 timmar
Den här degen sätts på kvällen och jäser i rumstemperatur under natten. På morgonen bakas frallorna ut och gräddas lagom till frukost. Du behöver stiga upp ungefär en timme innan frallorna ska stå på bordet.

Frallorna är allra bäst under första dygnet men går fint att spara ett par dagar i plastpåse. Om man gör det kan man med fördel sätta in dem i ugnen några minuter innan man ska äta dem, det ger frallorna lite roligare skorpa. Tänker du inte äta upp alla frallor du bakar, plocka ut några strax innan de är klara, låt svalna under en bakduk och stoppa i frysen. Tinas senare i cirka 10 minuter på 200 grader.

2 g (2 krm) jäst
350g (3 ½ dl) kallt vatten
450 g (7 ½ dl) vetemjöl special (ersätt gärna en del av mjölet med annan sort)
10 g (1 ½ tsk) salt

1. Rör ut jästen i vattnet och tillsätt mjöl och salt. Degen behöver inte knådas utan bara blandas samman. Täck bunken med lock eller plastfolie och låt stå i rumstemperatur 6–10 timmar.

2. Sätt ugnen på 250 grader.

3. Skrapa ut degen på ett mjölat bakbord. Använd slickepott så får du mindre att diska sen. Dra ut degen lite i kanterna så att du får en kvadrat. Vik ihop degen till ett litet paket: översidan mot mitten och undersidan mott mitten, vänsterkanten mot mitten och högerkanten mot mitten. Exakt hur det går till är inte så noga. Vänd degen uppochned så att skarven kommer mot bänken. Strö på lite mjöl och täck med en handduk. Låt jäsa 30–50 minuter (beroende på hur varmt det är och hur bråttom du har).

4. Dela degen i tre remsor och varjre remsa i fyra bitar. Om du inte har en degskrapa går det fint med en osthyvel eller en stekapade. Lägg degbitarna med mjölade sidan uppåt på en plåt med bakplåtspapper. Sätt in mitt i ugnen och grädda tills frallorna fått ordentligt med färg, cirka 12–15 minuter.

5. Ta ut frallorna och låt svalna lite på ett galler.