Allmänheten varnas för Svea Telecom

1:20 min

Konsumentverket, Post- och telestyrelsen och Telekområdgivarna varnar nu allmänheten för att använda teleoperatören Svea Telecom. På kort tid har många kunder anmält företaget då de känt sig lurade. 

En av dem är Ann-Sofie Lindmark Österlunds mamma som registrerades som kund mot sin vilja.

– Hon fattade först när första brevet kom att hon hade blivit inkopplad. Hon hade inte fattat att det var ett telefonabonnemang hon hade kopplat in sig på. Bara det är oseriöst. Men just att när man åberopar ångerrätten att de inte lyssnar på det, säger Ann-Sofie Lindmark Österlund.

Tidigare i år blev Ann-Sofies mamma uppringd av en säljare från företaget Svea Telecom och trots att hon inte ville ha deras telefontjänst så registrerades hon som kund. Nu är hon en av över 60 personer som anmält företaget till konsumentverket.

Post- och telestyrelsen har fått in ungefär lika många anmälningar och de varnar nu tillsammans med Telekområdgivarna och Konsumentverket allmänheten från att lita på företaget.

– Många anmälare vittnar om att de har blivit lurade att teckna avtal. En del har tackat ja till information men ändå blivit kunder. De säger att bolaget är svåra att komma i kontakt med för att utöva sin ångerrätt. Därför väljer vi att tillsammans gå ut med en varning mot konsumenterna från att lita på företaget, säger Anna Lindström, jurist på Konsumentverket.

Konsumentverket överväger rättsliga åtgärder mot Svea Telecom och uppmanar därför drabbade konsumenter att höra av sig till myndigheten.

Vi har på flera sätt sökt Svea Telecom under dagen för en kommentar utan att få kontakt.