Linköping/Norrköping

Mattesatsning börjar ge resultat

1:48 min

Lärare och elever är huvudpersonerna i ett forskningsprojekt kring matematik som pågår just nu i Norrköpings och Linköpings kommuner. Flera grundskolklasser har i över ett års tid jobbat ihop med Linköpings universitet för att hitta sätt att öka elevernas kunskaper i matte.

Lisa Björklund Boistrup som är en av forskarna i projektet säger att det handlar om att hitta sätt att göra eleverna mer aktiva.

– Det kan handla om nåt så enkelt som att vara tyst som lärare och att lyssna med. Ett annat sätt är att bjuda in elever till att skriva om matematik och om sitt lärande. Det kan vara att eleverna får skriva om vinklar innan man har börjat arbeta och när man arbetat ett tag får de skriva igen, och då kan eleven se vad den har lärt sig, säger hon.

Det är inga dramatiska förändringar i lärarnas arbetssätt eller barnens uppgifter det handlar om i forskningsprojektet, utan om små saker som kan göra stor skillnad.

Eleverna själva tycker att det blivit roligare på mattelektionerna.

– Man får tänka mycket mer nu än förut, säger Emilia Gezici som går i femte klass på Vilbergsskolan i Norrköping och hennes klasskompis Ida-Maria Neutras fyller i:

– Det har blivit roligare och roligare, för vi har börjat göra mer grejer än att bara sitta och räkna i matteboken.

– Jag känner att jag lättare ställer rätt frågor och kan tydligare visa syftet med undervisning. Vilket gör att eleverna vill veta mer och förstå varför de ska lära sig det, säger Lena Ingelshed som är lärare på Tokarpsskolan i Linköpings kommun.