OS-ansökan

OS kan göra storflygplats av lilla Molanda

För att arrangera ett vinter-OS delat mellan Stockholm och Åre krävs bättre kapacitet i infrastrukturen för flyg i länet. OS-utredaren föreslår att mindre jetflyg ska kunna tas emot vid Molanda i Järpen, vilket skulle kräva en hel del investeringar vid flygfältet.

Utan statlig finansiering och till en kostnad av ungefär 10 miljarder kronor går det att genomföra vinter-OS i Sverige 2022, konstaterar regeringens OS-utredare Jöran Hägglund.

Men för att genomföra ett OS delat mellan Stockholm och i Åre, dit de alpina fartgrenarna skulle förläggas, räcker inte kapaciteten vid Åre/Östersunds flygplats på Frösön till, enligt utredaren som föreslår att man ska satsa på starter och landningar närmare Åre.

Ökad flygkapacitet mellan orterna skulle kunna ske via mindre jetplan som landar och startar på Molanda flygplats utanför Järpen, lyfts det fram i utredningen som presenterades i går.

Idag är Molandas landnigsbana 860 meter lång och de största plan som har landat på flygplatsen är en DC 3 som kan ta 14 personer. För att kunna landa den typen av av flygplan som omnämns i utredningen måste banan vara 1 000-1200 meter lång.

– Plats finns för utbyggnad, säger ordföranden i Åre/Molandas flygförening Mats Rönning, till P4 Jämtland.