Mycket grönsaker i Livsmedelsverket nya kostråd

2:10 min

I dag antogs nya kostråd av forskare från de nordiska länderna. Rekommendationerna kommer att följas av Livmedelsverket och dietister från nästa år. Förändringarna är bland annat att kosten ska innehålla mer D-vitamin.

Mikaela Sundqvist, dietist på Karolinska sjukhuset i Solna, välkomnar de nya rönen.

– Tallriken i dag ska gärna ha mycket grönsaker, baljväxter som till exempel kikärter och kidneybönor. Fullkornsprodukter, till exempel fullkornsbröd av råg. Gärna laga mat i flytande oljor och begränsa intaget av smör och charkprodukter.

Får man inte äta kött, rött kött och ost?

– Jo absolut. Det är bara det att man sett i de här rekommendationerna att man ska minska och begränsa intaget så att det inte blir en för stor andel av tallriken.

En vuxen person bör enligt rekommendation äta mindre av energitäta kolhydrater, så som kakor, godis, glass och läsk. Motionera bör man göra minst 5 timmar i veckan och gärna mer. 

Maten som ska innehålla mer D-vitaminer i framtiden ska man lösa genom att tillsätta fler mejeriprodukter och oljor med D-vitaminer. Utöver mjölk och margarin som redan i dag är berikat med D-vitamin, säger Irene Mattisson på Livsmedelsverkets på plats i Köpenhamn där rapporten presenterats idag:

– Vi kan komma att tillsätta D-vitamin i fler mjölkprodukter, oljor och den typen av produkter. Vi på Livsmedelsverket arbetar just nu med frågan och tittar på olika möjligheter för att berika vår kost med mer D-vitamin framöver.

Men förändringen blir inte så stor för den som redan lever sunt, säger pensionären Bengt Berg i Stockholm.

– Ja, det är väl bra att folk lär sig att äta ordentligt.

När det gäller dig själv, hur ser det ut då?

– Då ser det bra ut. Jag äter mycket fisk, lite kött, mycket grönsaker och kakor och sådant äter jag bara på högsommaren.

Men hur är det med motionen?

– Jag har hund och går ut fyra gånger om dagen.

Kommer de nya rekommendationerna att på verka dig?

– Nej, jag tror inte det för jag är så van att ha det så.

De nya rekommendationerna handlar inte om bantning utan om hur kosten ska förebygga sjukdomar som hjärt- och kärlsjukdomar och viktuppgång. Det kan man uppnå genom att öka D-vitaminer och selen i kosten och för äldre över 75 år ska andelen D-vitamin i maten fördubblas från tidigare rekommendationer.

Maria Repitsch
maria.repitsch@sverigesradio.se