Moskvabiennalen debatteras in i det sista

2:41 min

In i det sista debatteras den femte upplagan av Moskvabiennalen för samtidskonst. På söndag är det sista dagen för den en månad långa biennalen. Årets upplaga har kritiserats för att vara feg och platt i en tid när rysk samtidskonst hamnat under allt hårdare tryck från myndigheterna. Kulturnytts Fredrik Wadström har besökt huvudutställningen i hjärtat av Moskva.

Den sydafrikanske konstnären Robin Rhode visar sitt videoverk "En dag i maj" i den stora utställningsbyggnaden Manege alldeles utanför Kremls murar. Det är ett helt nygjort verk med en man som dansar med en svart fana framför en stenvägg. Moskvabiennalen har tidigare lidit en del av att vara som en uppsamlingsplats för det som under några år visats på andra håll i världen men i den här upplagan ingår en hel del nytt.

Däremot har årets biennal fått mycket kritik under de veckor den har pågått för att vara otydlig och flat. Rubriken på huvudutställningen på Manege är "Mer ljus" med källarvåningen nedsläckt och många videoverk och gatuplanet badande i ljus bland de många storskaliga installationerna.

Konstkritikern Sergej Guskov säger att han redan innan biennalen invigdes fick tydliga signaler om att ingenting alltför provocerande skulle tillåtas.

- Jag frågade en av de ansvariga cheferna för lokalerna om de kunde tänka sig till exempel verk av den kontroversiella ryska konstgruppen Pussy Riot och svaret blev: "nej, absolut inte", säger Sergej Guskov.

Det har också på senare tid uppstått flera situationer där ryska konstnärer bojkottar utställningar för att de inte gillar sammanhanget och Guskov säger att det på kort sikt kan bli allt vanligare. Men han tror också att situationen kan leda till någonting positivt för själva konsten.

- Den här självcensuren på konstinstitutiorna i Ryssland leder till att konstnärerna hittar nya sätt att arbeta, säger Sergej Guskov.

Innan jag lämnar den stora salen på Manege får jag nästan av en tillfällighet syn på irländaren Tom Molloys vägghylla med pyttesmå figurer som håller upp olika politiska budskap från hela världen, några av dem med Free Pussy Riot-plakat och ett par med anti-Putin-slogans. Det är en påminnelse i miniatyr om hur de senaste två åren, sedan förra Moskvabiennalen, präglats av strider kring vad det ryska samhället ska vara. Sergej Guskov säger att biennalen riskerar att bli allt mindre angelägen i framtiden men så länge det finns beslut uppifrån om att den ska finnas så kommer den att fortsätta.