Barmarksträning med Susanne Liukkonen

9:30 min

Alla skidälskare längtar efter att få ge sig ut i skidspåret. Men för att prestera bra då väl snön ligger på marken kan man se till att träna skidmusklerna. P4 Morgons träningscoach tog med oss ut i Sidsjöns slalombacke för att springa lite med stavar eller Älghuffs som det heter. 

Hur barmarkstränar du? Skriv i kommenteringen!

Sidsjöbacken har lämpligt nog fått ett tunt täcke snö när vi väljer att testa stavgång eller älghuffs med stavar som det också kallas.

– Vad behöver man för utrustning vid stavgång?

Man skall ha lite kortare stavar än vid klassisk åkning. Brantare backe, kortare stavar. Det fungerar bra med vanliga skidstavar, lägg inte ned en förmögenhet på stavarna, se om du kan hitta ett par begagnade. Se till att ha skor med bra mönster då det kan vara lite halt och lerigt.

– Vad skall man tänka på?

Se till att använda rätt teknik. Det gäller precis som i snön att man jobbar diagonalt och drar igenom varje stavtag. Stanna inte med staven direkt vid foten utan fortsätt tills armen är rakt bak. Upp med blicken!

– Vi kommer allt närmare skidsäsongen, förutom börja köra stavgång, är det något annat man skall förändra i sin vanliga träning?

Byt ut succsesivt ut ordinarie konditionspass mot skidliknande pass, stavgång, rullskidor, extra gymträning, stakmaskin, och lägga gärna till extra korta styrkepass. Variera träningen och glöm inte återhämtning, träna med huvudet.

Tänk snö! Då kommer det gå jättebra när vi väl står på skidorna i november.