tysk fotboll

RB Leipzig rör upp känslorna i tysk fotboll

11 min

Dryckesföretaget Red Bull, från Österrike, ska ta en tysk division 3-klubb till Champions league. Men det är fler och fler i Tyskland som föraktar RB Leipzig och allt vad klubben står för.

I den just nu så framgångsrika tyska fotbollen finns sen många år tillbaka inget lag från de före detta östtyska delstaterna i den högsta Bundesligan. Men nu kan det vara på gång. Och det genom två klubbar i före detta DDR som jobbar sig uppåt med totalt olika filosofier.

Först handlar det om den bara 4 år gamla klubben RB Leipzig som just nu spelar i toppen av den tredje Bundesligan men vars mål är att så snabbt som möjligt slåss om den tyska mästerskapstiteln och delta i Champions League. Bakom satsningen står den mäktiga energidryckstillverkaren Red Bull från Österrike, men dess mångmiljard investering i Leipzig väcker debatt och oro inom den tyska fotbollen. En del menar till och med att RB Leipzig kan förändra den framgångsrika tyska proffsföreningsmodellen för alltid.

Vi är på den stora fotbollstadion i Leipzig som byggdes till Tysklands VM i fotboll 2006. Det är lokalderby i stan i den regionala cupen mellan stan traditionsförening  FC Lokomotive Leipzig, eller Lok, som supportrarna säger,  numera sist i division 4, och den nya skapelsen RB Leipzig i toppen av serien ovanför. Mötet är mättat av symbolik och kontraster,  det är historia mot framtid, spräckta drömmar mot glänsande nya sådana och kamp om överlevnad mot obegränsade resurser.

Det är Lok som är hemmalag och över stadion dånar ljudet av ett gammalt lok som kommer i rullning när spelarna marscherar in. Tågljudet blandas med punkmusik, Lokomitve Leipzig gör allt för att hålla myten om den fallna kultklubben levande. Stadion, som tar drygt 40 000 åskådare är fylld till ca en tredjedel, på ena kortsidan cirka 7000 blågula Lok-fans och på den andra cirka 4000 rödvita motståndarsupportrar.

Lok-fansens klack låter visserligen på ett sätt som skulle göra vilken europeisk toppklubb som helst avundsju,. FC FC skallar över stadion, men på planen har deras lag ingen chans mot uppstickarklubben. Och dess supportrar,  som på kort tid blivit rätt många i Leipzig svarar, inte riktigt lika högt kanske, men ändå med tydligt självförtroende.

Efter drygt 60 minuter stöter RB Leipzig in 2-0, framtiden är överlägsen historien, det nya i Leipzig leker med traditonen, till stor ilska för många Lok-fans:

– Det är en skitförening, den förstör för traditionsföreningarna, och den kommer förstöra fotbollen i hela i Tyskland.

Ja, Matthias Schulzes och Armin Hubers dom över den stenrika nykomlingen är hård och kompromisslös. De två lovar att stå i bortaklacken när München och andra lag kommer till stan när den nya klubben såsmåningom spelar i högsta Bundesligan.

Och de kritiska rösterna hörs inte bara från supportrar i Lepzig.

Christian Müller är klubbdirektör för grannstaden Dresdens gamla stolthet Dynamo, ytterligare en före detta DDR-förening som haft problem att anpassa sig till de nya tiderna. Han tycker att förbundet måste stänga dörren för det nya från Leipzig.

– Den skiten behöver inte någon i tysk fotboll säger han bestämt när jag frågar om det inte är bra att toppfotbollen äntligen får fäste i öst igen.

– Om Leipzig går upp i andraligan funderar vi skarpt på att vägra spela mot dem, säger Christian Müller.

Och matchbojkotter mot RB Leipzig har redan skett. Lag som Union och Hertha Berlin och flera andra klubbar har vägrat träningsspela mot Leipzig, efter supporterpåtryckningar. Kritik mot den nya rika klubbens framfart har också kommit från bl a storklubben Dortmunds ledning.

För att förstå upprördheten måste man backa bandet. Staden Leipzig är fotbollens vagga i Tyskland. Den första tyska mästerskapsvinnaren från 1903 VFB Leipzig kommer t ex härifrån. Under DDR tiden hette VFB just Lokomotive istället och var en av toppklubbarna då.

Efter murens fall blev klubben VFB igen och till en början gick det bra, man spelade tillsammans med flera andra östklubbar som Hansa Rostock i högsta Bundesligan, men en efter en hamnade östklubbarna i ekonomiska svårigheter och sjönk i seriesystemet. Inte helt olikt utvecklingen i övriga samhället i före detta öst.

Lokomotive spelar nu alltså i botten av division 4, stadens andra stora traditionsförening Chemie Leipzig spelar ännu lägre ner. Och det är i det historiska vakuumet, i en av Tysklands största städer med urstark fotbollstradition, som energidryckstillverkaren Red Bull såg i sin jakt på bygga upp en stor förening i Tyskland för att i förlängningen förstås sälja fler ännu fler läskburkar.

– Det finns nog ingen plats i Tyskland som är så lämplig som Leipzig för det som vi vill bygga upp, säger Leipzigs sportdirektör, Ralf Rangnick en av Tysklands mest kända tränare och klubbledare alla kategorier.

Målet är att vi med hjälp av en egen spelstil, som ska gälla från ungdomslagen ända upp till A - laget, att steg för steg nå toppen av tysk fotboll, säger Ralf Rangnick

Och resurser finns, dryckesföretaget, som också bland annat äger världens bästa Formel 1-stall och har fotbollslag i USA och Österrike, har redan pumpat in hundratals miljoner kronor i projektet och snart ska en träningsanläggning i europeisk toppklass stå klar.

Klubben har också en uttalad policy att inte värva redan klara storstjärnor, trots att man skulle ha råd med det, utan bygga upp egna eller förädla talanger från andra håll i Tyskland och Europa.

Inför den här säsongen, den första i tredje Bundesligan värvade man till exempel en av Danmarks största framtidshopp, Yussuf Poulsen och Joshua Kimmich, som räknas som detsamma i Tyskland.

Sen säger Ralf Rangnick det avgörande:

– Det är klart att man kan göra många saker här som man inte kan göra någon annanstans, säger han.

Han pratar om korta beslutsvägar, att man här slipper gå genom styrelser och medlemsmöten för att få någonting gjort. Och det är nånstans här som fotbollsskon börjar klämma på allvar för många.

– Det är en fiffig lösning som man har gjort i Leipzig, men samtidigt stampar man på själva andan för de tyska bestämmelserna, säger Christian Müller, ledare för grannklubben Dresden.

Enligt honom och många andra borde den nya Leipzigklubben stoppas, eftersom han anser att den bryter mot ligareglerna.

Dryckesjätten är ingen huvudsponsor i vanlig mening, utan företaget äger klubben och bestämmer vad som ska hända med den. Föreningen är företaget och tvärtom, kan man säga.

Egentligen säger reglerna att en tysk ligaförening måste äga minst 51 procent av verksamheten när en förening håller på med proffsidrott. Allt för att undvika att klubbar tas över av utländska investerare som i till exempel Storbritannien.

Men Leipzig har kringgått de här reglerna på ett sätt, som hittills godkänts av först det lokala och nu även för tredjedivionsspelet, av det tyska fotbollsförbundet.

– Jag är helt säker på att vi kommer få licens även för andra och första ligan om vi går upp, säger Ralf Rangnick med självförtroende.

Och många tror att förbundet är beredd att tänja på reglerna för Leipzig eftersom man så gärna vill ha en långsiktigt hållbar toppförening från före detta DDR och i just Leipzig igen. Och uppfinningsrikedomen är alltså stor.

Visst, Leipzig är en förening, men man har bara drygt en handfull medlemmar, vilka alla är anställda av företaget, alltså aldrig kommer stoppa något beslut från företagsledningen

Dessutom är det väldigt dyrt för att andra att bli medlemmar och skulle någon ändå vilja betala medlemsavgiften på upp mot 7000 kronor om året, så har föreningen rätt att bestämma vilka som får bli medlemmar eller ej.

Ett sponsorsföretags namn får inte heller finnas i ett tyskt fotbollslags namn. Detta har Leipzig kringgått smart, RB står nämligen inte för dryckesnamnet officiellt utan för Rasenballsport, grässportklubben Leipzig. Men det är förstås solklart vad klubbinitialerna egentligen står för.

Förbundet godkände också klubbens emblem, de två röda tjurarna, genom att djuren helt enkelt bara försågs med två långa sträck. Det är nämligen också förbjudet att ett klubbemblem är det samma som en företagslogga. Allt började dessutom 2009 när företagets förening fick ta över en liten division 5-klubbs serielicens.

– Det är klart vi får motstånd från traditionsföreningarna, de är förstås oroliga för att vi kommer ta en plats från dem, säger Ralf Rangnick.

På förbundet vill man inte kommentera frågan om Leipzigs framtida eventuella licenser. Klart är dock att förbundet tänjt på reglerna tidigare.

Bayer Leverkusen är till exempel, just det, medicinföretagets Bayers egen klubb, där har förbundet sagt att det är okej, genom en specialklausul i bestämmelserna.

Även uppstickarlaget Hoffenheim, vars framgångar bygger på en stenrik lokalinvesterares pengar, har fått grönt ljus. Men med den framgångsrika dryckesjättens inblandning i den heliga tyska fotbollen tas enligt många  yttterligare ett steg mot kommersialisering av den tyska fotbollen.

Men det verkar inte bekymra alla de i Leipzig som på grund av den nya föreningen fått nytt hopp om att få se toppfotboll i sin stad igen.

– Folk säger att vår klubb bara handlar om kommers, men de verkar inte fatta att toppfotboll utan pengar inte funkar, säger supportern Venice Gehrke.

Och hennes kompis Philip Riedel jämför med Bayern München:

– Fattar du hur mycket pengar Bayern Munchen bara lägger på nyförvärv, säger han.

Flera andra av RB-fansen som jag pratar med säger att de inte bryr sig om hur föreningen fungerar, utan bara är glada över att äntligen fått en förening  i stan att heja på där supportrarna inte är våldsamma eller har högerextremistiska åsikter, vilket inte så sällan i fallet bland exempelvis Lokomotives fans.

I dag har Leipzig ett publiksnitt hemma på runt 12 000 åskådare, vilket är ovanligt bra för att vara i tredje divisionen av Bundesligan. Och många supportrar erkänner att de idag förmodligen dricker lite mer av energidrycken än tidigare, men det spelar ingen roll, menar Philip Hellriegel.

– Jag vill stötta en förening som har framgång, den moderna fotbollen har äntligen återkommit hit, säger han.