Nu blir Sveriges Radios förstasida följsam

4:48 min

I dag går Sveriges Radios förstasida på sverigesradio.se över till följsam design. Det innebär att man använder samma webbplats oberoende av vilken plattform man surfar från.

Chatt: Ställ dina frågor om Sveriges Radios nya sida och digitala strategi.

Att en webbplats är följsam innebär att den anpassar sig efter användarens behov, som skärmstorlek och ljudkapacitet. Det blir alltså en enda webb för mobil, läsplatta och dator. Framför allt kommer lyssnare och läsare att märka att sajten blir mycket bättre mobilt, säger Martin Jönsson, biträdande programdirektör på Sveriges Radio.

– Vi ser att mobilen är den viktigaste kanalen och blir en allt viktigare del för att ta emot nyheter över huvud taget, men framför allt för att lyssna på radio digitalt.

Den gamla mobilsajten, m.sverigesradio.se, kommer att fasas ut i och med övergången till följsam design, där en stor skillnad är att ljudet kommer att få en större plats.

– Vi förstärker det radiounika och lyssningsmöjligheterna och gör det enklare att lyssna och att dela i sociala medier på olika sätt, säger Martin Jönsson.

Innebär det då att texten blir mindre viktig?

– Ja, det kan man säga, för att radio är det centrala för oss. Vi har ett enormt rikt innehåll på Sveriges Radio som finns tillgängligt för alla digitalt. Vi vill att folk ska lyssna mer på vårt innehåll, och då går det före text, ja.

Som användare ser man möjligtvis vid en första anblick inte lika mycket material, men det blir lättare att sortera det material som finns, säger Martin Jönsson.

– Det blir ett bättre flöde. Som sagt är det mobilen som mer och mer går till att bli det nav man har för mediekonsumtionen och i mobilen är det mycket bättre anpassat. Jag tror att alla ser det som en klar förbättring av vårt utbud.

Stora delar av Sveriges Radios sajt har redan tidigare gått över till följsam design. Efter att förstasidan i dag gått över finns det fortfarande delar av sajten som väntar på att bli följsamma.

– Vi har ett väldigt stort innehåll, så det blir en process. Vi böjade redan i somras att lägga ut de första sidorna, och nu går vi över med förstasidan. Sedan kommer de lokala P4-kanalerna, Radiosporten, Berwaldhallen, minoritetsspråken, så det kommer nog att fortsätta under hela våren 2014 innan vi är helt färdiga, säger Martin Jönsson.

Martin Jönsson skriver i dag om den nya digitala strategin på Expressen debatt.