DEBATT

Johanna Odlander & Roger Berglund om receptet som gav UNT titeln Årets Dagstidning

Debatter, evenemang och livesändningar. En öppnare journalistik och innovativa lösningar: Det är några av de grepp som bidrog till att Upsala Nya Tidning, UNT, tog hem utmärkelsen Årets dagstidning 2013. 
   Johanna Odlander och Roger Berglund, nyhetschefer på UNT, skriver om framgångsreceptet på Medieormen.

Det mest värdefulla lokala mediehus har är vår geografiska plats. Den ger oss en unik möjlighet att ha en relation till människorna som bor där. Det är den relationen som vi måste vårda och utveckla om vi ska fortsätta vara relevanta.

På UNT bestämde vi oss därför för att ta reda på mer om människorna i vårt område. Vi började med att kartlägga medievanorna i Uppland genom att ta fram en omfattande faktabas från vårt eget område.
   Sedan gav sig alla medarbetare ut en dag på olika platser i Uppland för att undersöka hur människor uppfattar oss. Totalt träffade vi 700 personer vilket resulterade i många spännande samtal.

Insikterna ledde till ett nytt arbetssätt för redaktionen. Nu jobbar vi med perspektiven puls och agenda där puls står för det snabba nyhetsflödet och agenda står för fördjupning, granskning och sammanhang.
   Vi jobbar integrerat med tidningens huvudsajt och mobilsajt, vår tv-kanal 24unt och papperstidningarna. Tanken är att det ska vara idén som styr, inte publiceringskanalen.

Här är några konkreta exempel på vad vi gjort:

UNT tog tillbaka Bandyfesten

Besvikelsen var stor när det stod klart att Uppsala efter många år förlorade SM-finalen i bandy till Stockholm. I Uppsala är finalen inte bara ett sportevenemang utan också en stor folkfest. Vi konstaterade snabbt att vi inget kunde göra åt förlusten av själva finalen. Men festen den kunde vi ta tillbaka!
   Under parollen ”UNT tar tillbaka bandyfesten” skapade vi på finaldagen ett festområde på ett torg mitt i Uppsala. Omkringliggande restauranger serverade den traditionella pyttipannan, tusen betalande besökare följde sedan finalen från flera storbildsskärmar, samtidigt som vår tv-kanal 24unt sände live på plats med kunniga kommentatorer och sportprofiler. Vi tog också fram en egen bandytidning inför evenemanget, som blev en fest både för besökarna och tusentals tv-tittare.

Vi sänder live

Intresset för lokal sport är stort i vårt län. Därför har vår tv-kanal 24unt det senaste året genomfört ett tiotal direktsändningar med de lokala lagen Sirius fotboll och Uppsala basket.
   Vi sände också de svenska e-sportkvalen inför den internationella världsfinalen och vid årets Valborgsfirande tog vi livesändningarna vidare och direktsände under tre timmar den traditionsenliga forsränningen i Fyrisån i Uppsala med kommentatorer och gäster.
   Samma dag började vi streama allt som sänds, så att tittarna kan följa allt som 24unt sänder direkt i mobil, dator eller läsplatta. Det var vi det första mediehuset i Sverige, efter SVT och TV4, att göra.
   UNT var också först med att utveckla bildjournalistiken med hjälp av en flygande radiostyrd helikopter. Tack vare den har vi kunnat både filma och ta bilder på upp till hundra meters höjd på olika nyhetshändelser.

Journalistik tack vare läsare och tittare

Vi jobbar hela tiden för att öka interaktiviteten med våra läsare och tittare, inte minst för att vi tillsammans kan göra bra journalistik som kan förändra. Här är två exempel:

Mobilkartan – satte fingret på en ny sårbarhet

Det började med en vanlig artikel om en frustrerad familj med kass mobiltäckning. Efter det rasade tipsen in. Vi upptäckte att vi var något på spåren och startade Mobilkartan, ett interaktivt verktyg på unt.se där människor själva kunde berätta om sin dåliga täckning. Ämnet väckte starka känslor eftersom många avstår fast abonnemang och samhället är beroende av att den mobila telefonin funkar. Bilden som tecknades av de över 4000 personer som fyllde i Mobilkartan genererade ett 15-tal artiklar och tv-inslag där vi bland annat kunde visa att operatörerna lovade en täckning som vi kunde bevisa inte fanns.
   Den dåliga mobiltäckningen blev en fråga för ansvarig minister och togs upp i riksdagen. Ett halvår senare öppnade samma minister för lagstiftning mot dålig mobiltäckning, om inte operatörerna skärper sig.

Studentbostadskollen – en evighetsfråga på nytt sätt

Vi har också tagit läsarna och tittarna till hjälp i Studentbostadskollen, ett interaktivt verktyg på unt.se där studenter själva får lämna uppgifter om sin bostadssituation, till exempel hur många gånger de tvingats flytta. Detta kopplas sedan till en interaktiv karta.
   Genom Studentbostadskollen har vi hittat bra case som skildrat ett för studentstaden Uppsala återkommande problem. Genom att rent faktiskt sätta problemet på kartan hoppas vi kunna bidra till att fler kan tacka ja till en studieplats i vår stad.

Exempel på artiklar i Studentbostadskollen:
Han har haft sju adresser på tre år
"Studender blir utnyttjade"
Tusentals studentrum saknas

Eboksprojektet – en världsunik kultursatsning

UNT har också som första dagstidning i världen publicerat e-böcker med marginalanteckningar av litteraturkritiker. Tiotusentals läsare har laddat ner dessa e-böcker. Det har blivit ett sätt att läsa tillsammans med kritikern. Här berättar vår kulturchef Lisa Irenius mer om hur det går till.

Debatter som lockar hundratals

Genom vårt nya forum Åsikt Uppsala har vi tagit den lokala debatten ett steg längre. I samarbete med Uppsala universitet ordnar vi offentliga debatter i ämnen som ligger i tiden.
   Debatterna har ägt rum på olika studentnationer och paneldeltagarna har varit en blandning av forskare, samhällsdebattörer och praktiskt verksamma personer. Debatterna har lockat hundratals och till det kommer många som har följt dem via vår tv-sändning och på unt.se.

Kockkampen – event och tv samtidigt

En lokal kocktävling i vår regi fick i våras hundratals amatörkockar i Uppsala att anmäla sig och skicka in sina bästa recept. En jury valde ut sex finalister som sedan presenterades för vår tv-kanals tittare och tidningens läsare. Två röstades sedan fram till en tv-sänd final inför publik i Uppsalas största köpcentrum.

Precis som övriga större tv-satsningar vi gör sedan några månader tillbaka var den här redan på förhand finansierad genom lokala sponsorer.

Johanna Odlander
Nyhetschef
Upsala Nya Tidning

Roger Berglund
Nyhetschef
Upsala Nya Tidning