"Nazisterna betraktade den moderna konsten som urartad eller degenererad"

1:54 min

Målningar till ett värde av nio miljarder kronor har hittats hos en konsthandlarson i München. Fyndet gjordes 2011, men utredningen har hållits hemlig tills nu. Samtidigt som avslöjandet släpper författaren och journalisten Anders Rydell sin bok "Plundrarna - Hur nazisterna stal Europas konstskatter".

Boken tar ett helhetsgrepp på världens största konststöld och de långtgående följderna av den. Anders Rydell känner mycket väl till konsthandlaren Hildebrandt Gurlitt vars son nu står åtalad för skattebrott.

- Han är en av en stor grupp konsthandlare som rörde sig kring och handlade med nazisterna. Nazisterna använde olika utvalda konsthandlare för att de skulle leta upp intressanta verk till dem. Men också för att kunna sälja den här degenererade konsten. Nazisterna betraktade den moderna konsten som urartad eller degenererad, den var sjuklig, och den ville man göra sig av med. Bland annat så plundrade man sina egna muséer, och en del av de här tavlorna hamnade i den här Gurlitt-samlingen, berättar Anders Rydell.

Många personer deltog i den mycket omfattande konstplundringen, allt ifrån Hitler och Göring själva till stora organisationer som SS. Men många konsthandlare såg också möjligheterna att tjäna pengar på plundringen, genom att köpa upp stora mängder konstverk billigt från tyska och österrikiska judar som inte hade några vidare förhanlingsmöjligheter i 30- och 40-talets nazityskland. Det vanligaste idag är att familjer själva gör efterforskningsarbete och på så vis lyckas spåra konsten.

- Väldigt många av arkiven över konstverken har digitaliserats, vilket gör att de är sökbara och familjer har kunnat spåra upp konstverk på muséer och när de dyker upp på auktioner och liknande. Ofta är det muséer eller personer som inte vet att de äger ett nazistulet konstverk.

Man tror att det finns ungefär 100 000 till 200 000 konstverk som inte kommit till rätta och många av dem finns troligen i Ryssland, Polen och Ungern, men att 1500 målningar nu har hittats i München är bara början på en lång process att återlämna konsten till familjerna som en gång ägde den.

- Väldigt många offer från förintelsen lämnade ofta sina hem utan att få med sig någonting, inga bilder, inga tillhörigheter. De här konstverken kanske är det enda som finns kvar av det de någonsin ägde, säger Anders Rydell, journalist och författare till boken "Plundrarna" - Hur nazisterna stal Europas konstskatter.