Göteborgs kommun köpte alkohol och kläder för skattepengar

2:14 min

De senaste åren har Göteborgs kommun använt 4,5 miljoner kronor av kommunens pengar för resor till staden Cannes i Frankrike. Där har de varit med på en stor mässa för att locka nya företag till Göteborg. Journalister på tv-programmet Uppdrag Granskning har nu undersökt kommunens kvitton därifrån. De upptäckte då att kommunens pengar har använts till att bland annat köpa alkohol och kläder.

Det är politiker, tjänstemän och chefer från kommunala bolag i Göteborg som brukar åka till den stora mässan i Cannes. Fastighetsmässan MIPIM har omkring 20 000 besökare. De som åker dit från Göteborg säger att de vill besöka mässan för att göra reklam för Göteborg och för att kanske få nya företag till stan.
Det är de som bor i Göteborg och betalar skatt där som betalar för resorna med sina skattepengar. När skattepengar används är det viktigt att det finns kvitton på allt, så att pengarna inte används till fel saker. Men när tv-programmet Uppdrag granskning undersökte kommunens kvitton från resorna till Cannes, upptäckte de en del underliga saker.

Vin till frukost och damkläder till lunch
Bland annat hade en chef för ett kommunalt bolag i Göteborg köpt 6 flaskor mousserande vin på mässan. Men på kvittot har någon skrivit "frukostmat". En annan chef från ett kommunalt bolag i Göteborg köpte damkläder i Cannes. Fast istället står det att det var lunch han köpte för skattepengarna. Alla kvitton från resorna måste godkännas, för att de ska kunna betalas med skattepengar. Men politikern Anna Johansson som godkände kvittot från en damklädesbutik som lunch, säger att hon inte undersökt kvittona så noga:
- Jag har inte närgranskat varje kvitto för sig när jag har attesterat, säger Anna Johansson till Uppdrag Granskning.

Fri alkohol på lyxhotell
Två gånger bjöd också kommunen in gäster och medarbetare till lyxiga Hotell Carlton i Cannes, där de bjöds på mat och dryck. På kvitton därifrån står det att kommunen har betalat sammanlagt nästan en halv miljon kronor för "öppen bar", alltså att alla får dricka hur mycket alkohol de vill från baren.
Ett av de här tillfällena med öppen bar på Hotell Carlton kostade på bara 4 timmar mer än 300 000 kronor för skattebetalarna i Göteborg. Patrik Andersson är chef för det kommunala bolaget Business Region Göteborg som bjöd in till den öppna baren. Han säger att han egentligen inte tycker att det borde kallas för öppen bar, utan att han hellre skulle vilja kalla det för investerarträff.
- Vi är där nere för att arbeta. Vi har ju inte valt att världens största investerarmässa ligger just i Cannes, säger Patrik Andersson, på Business Region Göteborg.

Om du vill veta mer om hur göteborgarnas skattepengar använts på mässan i Cannes kan du se programmet Uppdrag Granskning på Sveriges Televisions kanal 1,  klockan 20:00 i kväll.