Svårt för lågprisflygplats att gå runt ekonomiskt

2:15 min

I går beslutade ju regeringen att tillåta civilflyg på Ärna utanför Uppsala. Men om det startas en civil flygplats kommer de få svårt att få ekonomin att gå ihop. Det tror företrädare för de tre flygplatser som redan finns i regionen. Mikael Nilsson, flygplatschef för lågprisflygplatsen i Västerås, tvivlar rent av på att civilflyget blir av.

– Jag ställer mig ganska tveksam till att det här kommer att komma igång. Därför att om man tittar på de ekonomiska kalkyler man gjort så stämmer det inte med den bild vi har

Hur tufft det är att få ekonomi i mindre flygplatser vet man i Västerås där flygplatsen varje år går med runt 20 miljoner kronor i förlust.

Och nu riskerar man alltså en ny konkurrent. Som vi berättade i går får civilflygplatsen på Ärna som mest ha sammanlagt 15 000 starter och landningar per år, i snitt 20 om dagen.

I Västerås har man tillstånd för lika många flygningar som Uppsala skulle kunna ha, men flyger en sjättedel så mycket i dag.

Vi vet att man tänker sig lågprisflyg, men än så länge är dt oklart vilka bolag som skulle flyga, och hur investeringarna som krävs ska finansieras.
Ändå sa det privata flygplatsbolagets vd i går att civilflyg skulle kunna vara igång om ett år. Och Mikael Nilsson ger inte mycket för tidsplanen.

– Ett år låter väldigt optimistiskt för riktigt så enkelt är det inte, säger Mikael Nilsson, flygplatschef Västerås flyplats.

Lågprisflygplatsen Skavsta är en av de största flygplatserna i Sverige. Ändå har man kämpat med ekonomin och gick för första gången runt förra året - efter 15 år med lågprisflyg.

Flygplatschef Joakim Lindholm ser inte en eventuell flygplats i Uppsala som ett särskilt stort hot. Startsträckan är lång och kostsam menar han: det kommer krävas stora investeringar och till exempel ett stort lågprisflygbolag i ryggen och stora volymer resenärer för att få det att gå runt.

– Vi vet att det kostar hundratals miljoner.

Inte heller på Arlanda tror man att man riskerar mördande konkurrens, eftersom Arlanda bara delvis har lågprisflyg, och är betydligt större än en civilflygplats på Ärna skulle kunna bli.

– Det är ändå en ganska marginell trafik i förhållande till Arlanda. Men det är klart att det skulle kunna komma att bli en viss konkurrens.