SVERIGE

Underklädeskampanj beskrivs som "50 nyanser av sexism"

1:42 min

50 nyanser av sexism - så beskriver organisationen Sveriges kvinnolobby KappAhls nya underkläderskampanj "50 shades of grey" som anspelar på boken med samma namn.

De har nu anmält reklamen som visar en kvinna med ögonbindel till Reklamombudsmannen.

Moa Egonsson som är projektledare för kampanjen Reklamera, som arbetar mot könsdiskriminerande reklam, berättar vad de reagerat på.

– Vi tycker att den är objektifierande mot kvinnor, man får intrycket av att kvinnan ses som en ägodel och betraktaren äger kvinnan, vilket vi tycker är helt irrelevant för underklädesförsäljning, säger Moa Egonsson.

Utanför KappAhls skyltfönster i Växjö står Laila.

– Ja, jag tycker inte om det. Jag tycker inte det är så de ska skylta, för det är bara med kedjor och ja, väldigt utmanande, som om man hade tittat i en porrbutik, säger Laila.

Även George går förbi skyltfönstret.

– För mig så tittar jag inte på underkläder på det sexistiska sättet. För jag köper inte den typen av produkter och då ser jag inte med de ögonen, sen kanske kvinnor ser på dem på ett helt annat sätt och tycker, vad är det här för larv eller tvärt om, oj, det här ser ju riktigt bra ut, säger George.

Sveriges Kvinnolobby har nu anmält kampanjen till Reklamombudsmannen och de hoppas att bilden ska bli fälld och nedtagen.

KappAhls svar kring kampanjen, som skickades som ett mejl till P4 Kronobergs reporter från informationschef Charlotte Högberg, lyder:

"Fifty Shades-böckerna är storsäljare som läses och uppskattas av många (cirka hundra miljoner sålda böcker) kvinnor över hela världen, däribland många av KappAhls kunder. Liksom boken är skriven av en kvinna för kvinnor, är vår kollektion designad av kvinnor för kvinnor. Vi är mycket stolta över kollektionen och ser den som stilfull och elegant.

Vi har fått mängder av glada, positiva kundkommentarer kring kollektionen och ett mindre antal negativa. Vi lyssnar till dem alla och tar ställning till dem i planeringen för kommande kollektioner.

Avseende anmälan till Reklamombudsmannen så följer vi den rutin som gäller. Vi kommer att ta till oss eventuell feedback från deras prövning och fatta beslut därefter."

KOMMENTERA: Kvinnolobbyn tycker kampanjen visar en bild av kvinnan som "en ägodel" och är objektifierande. Håller du med?