Destination Gotland får betalt om de tappar resenärer till konkurrenter

1:37 min

Avtalet med staten innebär att Destination Gotland inte bara får betalt för de som reser med dem, utan även får betalt för de resenärer som åker med deras konkurrenter.

Efter att konkurrensen släpptes fri i Gotlandstrafiken 2009 skrev Rikstrafiken ett nytt avtal med Destination Gotland. Det går ut på att staten betalar om passagerare åker med konkurrenter.

Lars Hellström som ansvarar för avtalet på Trafikverket jobbade på Rikstrafiken när avtalet skrevs och han förklarar att det beror på att förutsättningarna förändrades av staten. Tidigare var den som ordnade färjetrafik mellan Gotland och fastlandet tvungen att köra fem turer i veckan året runt, men det kravet försvann alltså 2009 och tilläggsavtalet som skrevs 2010 gäller de passagerare som åker med konkurrerande rederier under juni, juli och augusti.

På Gotlandsbåten räknar de med totalt 120 000 passagerare och 40 000 personbilar sommaren 2014. Men de tror att bara var tionde av dem skulle ha åkt med Destination Gotland om Gotlandsbåten inte funnits, tror de, resten är helt nya besökare som valt bort Gotland tidigare för att resan varit för dyr, enligt vd Lars Meijer. De hoppas också på nya besökare från Norge, Danmark och norra Tyskland genom att sälja paketresor tillsammans med rederier som kör mellan de länderna och Sverige.

På Destination Gotland räknar de med att betydligt fler vill provåka med det nya rederiet, vd Håkan Johansson på moderbolaget Rederi AB Gotland

Räknar man bara på de 12 000 passagerare och 4 000 bilar som Gotlandsbåten hoppas på att locka till sig från Destination Gotland ska Trafikverket betala drygt 4 miljoner kronor sommaren 2014. Lägger man till den ökning som blir inom södra linjens område genom Gotlandsbåtens trafik till Västervik så ger det ytterligare ett par miljoner kronor. Och blir det som de tror på Destination Gotland och Gotlandsbolaget, då blir det ännu dyrare för staten. Och det här gäller även sommararna 2015 och 2016.

Gotlandsbåten kan alltså ge miljon-klirr i kassan för Destination Gotland, och skattebetalarna står för notan.

Men de här siffrorna vill Lars Hellström på Trafikverket inte kommentera, även om han själv också räknar på det för att de ska veta hur mycket extra pengar de kan behöva betala ut under 2014.