
Fler lurade av Miljonlotteriet
Flera personer har blivit lurade av Miljonlotteriet. Lotteriföretaget har anmälts 47 gånger till Konsumentverket hittills i år, oftast för att de har bundit sina kunder till en lottprenumeration utan att kunden vetat om det. Studenten Laura i Uppsala lurades att teckna ett abonnemang utanför en matbutik i Uppsala.
– Han garanterade att nej, jag skriver inte upp mig på någonting, sex lotter kommer inte kosta någonting. Det kommer bara kosta om jag ringer till kundtjänst och ber om att abonnera. Då kommer det kosta och bara då, säger Laura.
Försäljaren som Laura stötte på gav henne en gratislott som hon skrapade. Vinsten var sex nya lotter, men för att få dem sa försäljaren att hon måste fylla i ett kontrakt med Miljonlotteriet.
Han intygade upprepade gånger att lotterna var helt gratis och att hon inte tecknade någon prenumeration med lotteriet genom att skriva ner sina uppgifter.
Trots det fick Laura en månad senare hem en faktura för lotterna och när hon ringde till kundtjänsten fick hon veta att hon var bunden till ett abonnemang med lotteriet.
Laura är inte den enda som blivit lurad. Hittills i år har Miljonlotteriet anmälts 47 gånger till konsumentverket, och företaget har flest anmälningar mot sig av alla lotteriföretag i Sverige.
I de flesta fall handlar det om att kunden lurats att teckna en prenumeration med lotteriet som ofta är svår att säga upp. Erik Fröcklin är jurist på Konsumentverket och jobbar just med lotterier.
– Det är naturligtvis inte tillåtet att utelämna väsentlig information i marknadsföringen. Om ett erbjudande omfattar en prenumeration så måste det framgå klart och tydligt för konsumenten, säger Erik Fröcklin.
Miljonlotteriet är ett dotterbolag till IOGT-NTO och det är inte första gången de anmäls för att ha varit otydliga med prenumerationsreglerna. Redan 2011 fick företaget kritik från konsumentombudsmannen för samma sak.
I augusti i år berättade Ekot om anmälningarna mot Miljonlotteriet, som då uppgick till tjugo stycken. Då sa företagets vd Ludwig Alholt att försäljningen kunde behöva ses över.
– Absolut, ett enda klagomål skulle jag tycka är ett klagomål för mycket, sa Ludwig Alholt då.
Enligt Erik Fröcklin kan det bli aktuellt för Konsumentverket att granska Miljonlotteriets försäljning i framtiden. Han gör bedömningen att Miljonlotteriet inte har sett över sina försäljningsrutiner.
– Med tanke på att anmälningarna fortsätter ticka in precis som tidigare så är det svårt att säga någonting annat, säger han.
I dag säger Miljonlotteriets vd Ludwig Alholt att företaget har gjort en kvalitetsöversyn och genomfört utbildningar av sina säljare, efter att Ekot rapporterade om anmälningarna. Han tror dock inte att effekterna av åtgärderna har märks av än.
– Det går inte från en dag till en annan. Jag är rätt så övertygad att det är enormt stor skillnad på vår kvalitet i dag, jämfört med hur det såg ut i augusti, säger Ludwig Alholt.
Laura sa upp sitt abonnemang med Miljonlotteriet och betalade fakturan för lotterna. Hon tycker nu att Konsumentverket ska granska företaget.
– Att utge att någonting är gratis som inte är gratis och garantera att man inte skriver upp sig på något som man skriver upp sig på, det borde inte få gå till på det sättet, säger hon.