Nytt arbetssätt ska underlätta kontakten med Försäkringskassan

3:02 min

Rätt hjälp i rätt tid till rätt person är målet när Försäkringskassan ändrar arbetssätt. Försäkringskassan i Fagersta är bland de första i landet att arbeta enligt de nya rutinerna. 

Många sjuka upplever kontakten med Försäkringskassan som krånglig. Flera olika handläggare och ärenden som tar lång tid att utreda. Efter att ha lyssnat på vad de sjuka saknat och efterfrågar i sin kontakt med kassan har myndigheten nu tagit fram ett nytt sätt att arbeta.

På Försäkringskassans kontor i Fagersta är man bland de första i landet att jobba utifrån de nya rutinerna och områdeschefen Henry Komulainen tror att det här kan bli riktigt bra.

Det vi jobbar med nu är att hitta de personer som kräver stora insatser mycket tidigare så att man får rätt hjälp och rätt handläggare redan från början och det här arbetssättet ger oss bättre möjligheter, säger Henry Komulainen, områdeschef på Försäkringskassan.

En stor del i det nya sättet att arbeta är att öka samverkan mellan de olika delarna inom Försäkringskassan. Genom att handläggarna gemensamt går igenom varje ärende redan från dag ett kan man snabbt komma överens om vilken insats som är lämplig för just den individen.