"Självstyrande elbilar kommer göra carsharing till den dominerande transportmetoden"

13 min

Lång kö till bilbesiktningen, hål i avgassystemet, byte av vinterdäck och sommardäck, försäkringar och massor av andra kostnader. Allt det här får man på köpet när man äger en bil. Men måste man äga en bil för att ha tillgång till en bil? Nej, säger de allt fler människor som tröttnat på krånglet, kostnaderna och miljöpåverkan. Istället använder de carsharing - bildelning genom olika bilpooler som har blivit allt mer populära tack vare tjänster via nätet och mobilappar, särskilt väl märks det här i Tyskland.

 

Småbarnspappan Jürgen Mumme och sonen Carlo, ett och ett halvt år gammal, tar plats i en elbil i ett parkeringsgarage i Hamburg. Bilen tillhör inte Jürgen, utan bildelnings- eller carsharing-företaget Cambio, som han ibland jobbar extra för. Cambio har mer än 100 bilar utspridda i stan.  

Motorn startar ljudlöst och vi glider ut på gatorna. Att använda en splitter ny elbil kostar 15 kronor timmen. plus drygt två kronor per kilometer. 

Jürgen är sen fem år tillbaka inbiten carsharing-användare. En vanlig bil, säger han, den kostar pengar dygnet runt, även när du inte använder den, den måste besiktigas och den måste tvättas. Med carsharing slipper man allt det där, han kan inte komma på en enda anledning till varför han skulle köpa en bil. 

– Jag ser ingen anledning att köpa en bil, jag är lycklig utan, säger han. 

De senaste åren har carsharing närmast exploderat i Tyskland. Antalet registrerade användare närmar sig en halv miljon och mer än 100 företag erbjuder carsharing i en eller annan form. En del av bilarna står i parkeringsgarage på fasta stationer, men det senaste året har det blivit mycket populärt med bilar som står parkerade lite överallt- så kallad free floating. Via en app på din telefon hittar du en ledig bil direkt i din närhet när du behöver en. Sen är det bara att gå dit och köra iväg. Låsa upp bilen gör du med hjälp av ett litet chip som klistrats fast på ditt körkort. Beroende på erbjudande kan man betala per minut, per timme, per kilometer, och med eller utan månadsavgift. 

Men själva grundkonceptet, att dela på en gemensam resurs, är inte nytt. Ta till exempel Witkar i Amstersdam. Året är 1979 och för att komma till rätta med den akuta trafikträngseln i den trånga innerstaden så introduceras nåt som ser ut som små batteridrivna rullande telefonkiosker. Hela systemet styrs av en primitiv hålkortsdator. Telefonkioskbilarna hämtas på särskilda laddstationer med hjälp av ett magnetkort. Precis som idag med andra ord. Bara lite rustikare. 

Här kan ni se filmklipp på Witcar som fanns i Amsterdam på 1970 och 80-talet

Den stora skillnaden idag är att man delar på riktiga bilar som går fort å inte ser töntiga ut. I Berlin till exempel, som blivit något av ett internationellt experimentcentrum för Carsharing både i tyskland och i hela världen, så kan man hyra en eldriven Mini Cooper med omräknat mer än 200 hästkrafter. Det berättar trafikforskaren Benno Bock, som arbetar på InnoZ - innovationszentrum, i Berlin. Vi står tillsammans vid en av många hyrstationer för carsharing-elbilar och Benno pekar ut de olika modellerna och räknar upp namnen på dem.

 

På hustaken runt omkring oss står vertikala vindkraftverk och snurrar, en stor vridbar solpanel matar grön ström rakt in i de parkerade bilarna. InnoZ är ett statligt finansierat forskningsprojekt som studerar förändringar i hur vi transporterar oss och hur det påverkar städer och infrastruktur. 

Benno Bock spår att de kommande par tre åren kommer vi att få se en fortsatt snabb utveckling av carsharing - i fler städer och i fler länder. Dessutom så kan carsharing bli den avgörande knuff som elbilarna behöver för att verkligen komma igång. Fortfarande är det för dyrt för privatpersoner att köpa en elbil, som ju bara går cirka 150 kilometer innan batterierna måste laddas. Men som delad bil är det perfekt. Om du ska göra en kort runda inne i stan, ja då bokar du en elbil, precis som Jürgen Mumme i början av reportaget. Ska du åka längre, till en annan stad, då tar du istället en diesel- eller bensinbil, förklarar Benno Bock. 

Så varför händer det då så mycklet just nu inom carsharing? Dels är förstås en teknisk utveckling som gjort det enklare att dela och hantera frågor som försäkringar, men det handlar också om en ung generation som inte längre är intressad av att äga bilar. Bilägandet bland unga människor i Tyskland har de senaste femton åren nästan halverats. I vissa större städer har intresset för att äga en bil gått ner med över 60%. Det här är en utveckling som verkar ha tagit biltillverkarna på sängen. 

På hållplatserna runt Alexanderplatz har Ford just nu en reklamkampanj där de frågar unga människor varför de inte längre vill äga en bil. På en av planscherna kramar en liten pojke om en leksaksbil - till det den retoriska frågan:  Är det här en barndomsdröm som tagit slut? Går man in på reklamkampanjens sajt möts man av videosnuttar på unga människor som berättar vad bilen betyder för dem. 

– Att köra fort i en cool bil med bra musik i högtalarna - det är den ultimata friheten, tycker en ung kvinna. Men hon är ganska ensam i sin generation om att tycka så, å det är väl det som Ford inser är problemet, att unga människor vänder bilen ryggen. 

På pendeltågsstationerna i Berlin görs samtidigt reklam för en helt annan produkt - för ett nytt reskort. Med det i plånboken har man tillgång till tunnelbana, pendeltåg, intercitytåg, bussar, stadscyklar och  - carsharingbilar. Alla olika sätt att förflytta sig på alltså. Tanken är att det ska bli lätt att hoppa mellan de olika transportmedlen. Gränserna ska suddas ut. 

Men trots att carsharing är populärare än nånsin, så ökade faktiskt antalet bilar i Tyskland förra året, istället för att minska. Det trängs alltså fler bilar än aldrig förr på landets gator och det betyder att det blir allt svårare att hitta parkeringsplatser inne i städerna. 

Det finns ju redan så många bilar så varför inte använda de som redan finns för carsharing. De står ju ändå bara och rostar 23 timmar per dygn, ja så tänkte innovatören Christan Piepenbrock. Tillsammans med ett par andra unga företagare startade han 2011 Nachbarschaftsauto - och har sedan dess vunnit miljöpriser och fått flera efterföljare. Vi träffas på ett portugisiskt fik i Prenzlauer Berg i Berlin, och Christian förklarar hur Nachbarschaftsauto - grannbilen - fungerar. 

– Nachbarschaftsauto är en community i internet där grannar delar med sig av sina bilar 

På en internetplattform bjuder vanliga privata bilägare ut sina bilar för uthyrning. Antingen per timme, dag eller vecka. Vem som helst som registrerar sig på sajten kan hyra. Nachbarschaftsauto tillhandahåller en skräddarsydd försäkring och tar ut en avgift för att förmedla kontakten. Uthyraren får in en slant, och den som hyr får billig tillgång till en bil. 

Christian Piepenbrock säger att betydligt mer än hälften av alla tyskar ser mycket pragmatiskt på sina bilar. Den ska fungera och frakta mig från a till b. Människor som tänker så är beredda att testa nya lösningar. På det här viset så går det åt färre bilar, genom att vi utnyttjar de bilar vi redan har bättre, resonerar han. 

Carsharing har kommit en lång väg sen de töntiga Witkar i Amsterdam på 70-talet. Men - en teknisk revolution återstår som enligt flera tunga bedömare kommer att fullständigt rita om kartan. Den självstyrande bilen. I framtiden kommer självstyrande bilar att göra carsharing till den dominerande transportmetoden. Folk kommer inte längre att äga sina egna bilar. Det menar Alexander Hars, affärsanalytiker som driver sajten Driverless Car Market Watch. Alexander Hars säger att självstyrande bilar tar bort de återstående nackdelarna med carsharing - att man måste gå till en hyrstation, eller hitta en ledig bil i närheten. För snart kommer alltså bilen att kunna rulla fram till din dörr. Precis som med din musik och dina foton så har du bilen i ”molnet” och hämtar ner den när du behöver den, med hjälp av en knapptryckning på telefonen.

Det här betyder att det i framtiden kommer att behövas långt färre bilar än idag. Enligt en färsk  rapport från analysfirman Pricewaterhouse Coopers  så skulle en flotta av förarlösa självstyrande bilar kunna göra 99% av USA:s bilflotta på idag 245 miljoner bilar överflödiga. En mycket tillspetsad siffra, men även  forskare vid Columbia university i New York är inne på samma spår -  de räknar i en studie att med självstyrande bilar skulle det räcka med en tiondel så många som alla bilar som finns idag, det för att i en typisk amerikansk småstad erbjuda tranport till alla, med väntetider på max en minut under rusningstrafik. Med andra ord: även i mindre tätbefolkade områden kan en liten flotta med självstyrande bilar erbjuda billigare, snabbare, mer avslappnade och säkrare transporter än om alla äger sina egna bilar. När datorerna tar över styrningen så beräknas nämligen också trafikolyckorna minska med 90% jämfört med idag. 

Det är några år kvar till det här, men inte såmånga. Ta till exempel Mercedes Benz dyraste modeller idag - i där sitter en assistent som kan styra åt dig på motorvägen, så att du kan släppa ratten. Ett annat tyskt företag har utvecklat ett system för automatisk fickparkering, där bilen helt själv åker iväg, letar upp en ledig plats och fickparkerar i den - ett system som snart beräknas vara klart för marknaden. Och 2017, alltså om fyra år, räknar Google med att lansera sina självstyrande bilar, säger Alexander Hars. 

Samlingssida om självstyrande bilar

Mycket pekar alltså på att bilindustrin står inför en förändring som kan jämföras med vad som skett inom data- och telekombranschen. Alltså där spelreglerna fullständigt ritats om. 

Men vill man inte ha en egen bil ändå då? Att känna sig privat och exklusiv. Lyssna på sin egen musik. Nej, det spelar ingen roll - även de gränserna har redan börjat suddas ut, enligt trafikforskaren Benno Bock på InnoZ. Han berättar om carsharingbilar som automatiskt tar fram just dina rutter i gps:en när du låser upp med din unika nyckel, och varför inte göra det samma med musik, så att när du sätter dig bakom ratten så går just din favoritlåt igång. Det enda datorn inte kan ta hand om är ditt skräp, det måste du fortfarande ta med dig. 

Benno Bock tror att den här omställningen kan komma snabbare än vi anar, att folk snart börjar förstå hur många bilar som står parkerade precis överallt och hur högljudda de är, säger han. 

För bilindustrin gäller det nu att tänka om - för bilen som en frihetssymbol blir allt mer utfrätt. 

Och för småbarnspappan Jürgen Mumme på Cambio, som precis parkerat elbilen igen så är saken klar. 

– Bilreklamen ljuger, det är inte frihet att ha en bil. Frihet för honom, det är att ha tillgång till hundra bilar, istället för en enda, avslutar han.