Stort intresse för #kaosklass

3:42 min

Satsningen #kaosklass har visat på ett väldigt stort intresse för att lämna sina egna vittnesmål från röriga klassrum. Över 200 personer har under det första dygnet fyllt i vår enkät; de allra flesta är föräldrar men nästan lika många lärare

Några av berättelserna har publicerats  i sin helhet här på Sveriges Radios webb, andra har citerats i P1-morgon, P4 Extra och Studio Ett.

En del har också lämnat tips på saker vi absolut inte hört talas om tidigare och detta använder reportrarna Marcus Eriksson och Katarina Gunnarsson i sitt fortsatta arbete med satsningen.Vi kontaktar nu också flera av dem som både har lämnat berättelser och kontaktuppgifter för att kunna göra fler reportage och nyhetsinslag i ämnet.

De allra flesta som skriver berättar om barn med särskilda behov som har svårt att få den hjälp de önskar och ofta också har rätt till. Ganska ofta verkar läraren i klassen hålla med, men skolledningen har begränsade resurser och tvekar eller säger nej. Andra gånger möter man som förälder lärare som inte förstår eller vill förstå svårigheterna.

Många lärare vittnar också om problemen med att räcka till och att det ofta saknas resurser att göra det man som lärare bedömer behövs. Några skriver också om hur de ändå får det att fungera relativt bra med en viss del extra resurser eller helt själva; ofta genom att skapa olika ”undergrupper” i klassen som arbetar med olika inlärningstakt och delvis på olika sätt.

Förvånansvärt många föräldrar beskriver rent våldsamma och hotfulla situationer som barnen utsätts för mer eller mindre dagligen. Här är en berättelse:

”Min son har varit hemma från skolan nu en hel del. Det berodde först på ont i magen och sedan ont i huvudet - inte på det sättet han har när han har feber eller magsjuka. Det tog ett litet tag att få ur honom att det är rädsla och obehag inför att gå till skolan som var anledningen. Han har fått stryk för många gånger”

Vi fortsätter satsningen på #kaosklass hela veckan med fler nyheter och bland annat fem längre reportage i Studio Ett, som börjar i moll men mot slutet i veckan visar hur bra det till slut kan gå - även för barn med särskilda behov – men också hur lång tid det kan ta att komma dit.